Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Francisco Goya - Φρανθίσκο Γκόγια



Ο Ισπανός ζωγράφος και χαράκτης Φρανσίσκο Γκόγια γεννήθηκε το 1746 στο χωριό Φουεντετόδος όπου και έζησε τα παιδικά του χρόνια. 
Η οικογένειά του μετακόμισα στη Σαραγόσα και στα δεκατέσσερά του άρχισε τα μαθήματα ζωγραφικής με το ζωγράφο Χοσέ Λουθάν Μαρτίνεθ  που ήταν φίλος του πατέρα του.
Μετά  μαθήτευσε δίπλα στον ζωγράφο της αυλής Φρανσίσκο Μπαγέ, το 1771 συνέχισε τις σπουδές του στη Ρώμη.
 Το 1773 παντρεύτηκε την Χοσέφα Μπαγέ, αδελφή του δάσκαλού του, έγινε ο ζωγράφος της αυλής όπως και ο κουνιάδος του. 
Έζησε πάντα στο περιβάλλον της αυλής.
Έζησε γεγονότα όπως, αλλαγές του βασιλιά, το γαλλοϊσπανικό πόλεμο και την εισβολή του στρατού του Ναπολέοντα.  
Το 1792 η υγεία του άρχισε να κλονίζεται με συνέπεια εκτός των άλλων να χάσει και την ακοή του.
Το 1824 ζήτησε άδεια μετανάστευσης για λόγους υγείας στη Γαλλία, έζησε για λίγο στο Παρίσι και μετά στο Μπορντό όπου και πέθανε το  1828 σε ηλικία 82 ετών.


Αυτοπροσωπογραφία (1771-75)
Ιδιωτική συλλογή


Κυνήγι ορτυκιών (1775)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Κυνήγι αγριόχοιρου (1775)
Βασιλικό Παλάτι στη Μαδρίτη


Βόλτα στην Ανδαλουσία (1777)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Χορός στην όχθη του Μανζανάρε (1777)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Η ομπρέλα ηλίου (1776-78)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Στρατιωτικός και η γυναίκα του (1778-79)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Παιχνίδι με τη μπάλα και το ξύλο (1779)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Πωλητής πιατικών (1779)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Αγώνας με νεαρό ταύρο (1780)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Αγία οικογένεια (1780)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Εσταυρωμένος Χρηστός (1780)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Η Μαρία Θηρεσία έφιππη (1783)
Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία


Η οικογένεια του Don Luis (1783)
Ίδρυμα Magnani Rossa στην Ιταλία


Η σύζυγος του Juan Bermidez (1785)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βουδαπέστης


Η μαρκησία του Ποντέχος (1786)
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον


Φθινόπωρο (1786)
Μουσείο Τέχνης Κλαρκ στη Μασαχουσέτη


Η πτώση (1786-87)
Ιδιωτική συλλογή


Το καλοκαίρι (1786-87)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Χιονοθύελλα - Χειμώνας (1786-87)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο Κάρολος ΙΙΙ με κουστούμι για κυνήγι (1786-88)
Συλλογή del Arco στη Μαδρίτη


Ημέρα εορτής του Αγίου Ισίδωρου (1788)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Don Manuel Osorio Manrique de Zuniga (1788)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Η οικογένεια του δούκα της Οσούνα (1788)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο Άγιος Φραγκίσκος βοηθά έναν ετοιμοθάνατο αμετανόητο (1788)
Συλλογή της Μαρκησίας της Σάντα Κρουζ στη Μαδρίτη


Μάγισσες  του Σαββάτου (1789)
Μουσείο Λάθαρο Γκαλντιάνο στη Μαδρίτη


Πικ νικ (1785-90)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Γάμος (1791-92)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Sebastian Martvnez (1792)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Έφιππος ταυρομάχος αρπάζεται από το ταύρο - Ο θάνατος του ταυρομάχου (1793)
Ιδιωτική συλλογή


Φωτιά τη νύχτα (1793-94)
Επενδυτική Τράπεζα στη Μαδρίτη


Αυλή φρενοκομείου (1794)
Μουσείο Meadows στο Ντάλας του Τέξας


Αυτοπροσωπογραφία στο εργαστήριο (1790-95)
Βασιλική Ακαδημία Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη


Η κοντέσα του Κάρπιο Marquesa da la Solana (1793-95)
Μουσείο Λούβρου


Η δούκισσα της Άλμπα (1795)
Συλλογή δούκισσας της Άλμπα στη Μαδρίτη


Πορτρέτο του Francisco Bayeu (1795)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Λεπτομέρεια


Άγιος Γρηγόριος (1797)
Μουσείο Ρομαντισμού στη Μαδρίτη


Πορτρέτο του εμπόρου Μαρτίν Ζαπατερ (1797)
Μουσείο Καλών Τεχνών στο Μπιλμπάο Ισπανίας


Πορτρέτο δούκισσας στην Άλμπα (1797)
Μουσείο Ισπανικής κοινότητας Αμερικής στη Νέα Υόρκη


Ο συγγραφέας και δικηγόρος Gaspor Megchor de Jovellanos (1798)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο Γάλλος πολιτικός Ferdinand Guillemardet (1798)
Μουσείο Λούβρου


Πορτρέτο του Andris del Peral (1798)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Ο Ισπανός ζωγράφος και χαράκτης Ασένσιο Χούλια (1798)
Μουσείο Τίσεν-Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη


Το θαύμα του Αγίου Αντωνίου (1798)
Οροφογραφία στο παρεκκλήσι Αντόνιο ντε λα Φλόριδα στη Μαδρίτη


Το θαύμα του Αγίου Αντωνίου (1798)
Οροφογραφία στο παρεκκλήσι Αντόνιο ντε λα Φλόριδα στη Μαδρίτη


Λεπτομέρεια


Μάγος (1798)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Η Μαριάννα Βάλενσταϊν, ενδέκατη Μαρκησία της Σάντα Κρουζ (1797-99)
Μουσείο Λούβρου


Αλήθεια, χρόνος και ιστορία (1797-1800)
Εθνικό Μουσείο Σουηδίας στη Στοκχόλμη


Πορτρέτο κοντέσας  από το Χιχόν (1797-1800)
Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία


Καρδινάλιος Luis Maria de Borbon y Vallabriga (1798-1800)
Μουσείο Τέχνης στο Σάο Πάολο Βραζιλίας


Γυμνή γυναίκα ή Γυμνή μάχα (1799-1800)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Την εποχή που έγινε ο πίνακας, απαγορευόταν το γυμνό στην Ισπανία. 
Ο πίνακας κατασχέθηκε από την Ιερά Εξέταση και ο ίδιος βρέθηκε απολογούμενος, χάρις τις διασυνδέσεις του όμως το θέμα κουκουλώθηκε.


Αυτοπροσωπογραφία (1800)
Μουσείο Γκόγια στην πόλη Καστρ στη Γαλλία


Κοντέσα του Χιχόν (1800)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Κάρολος ΙV και η οικογένειά του (1800)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο δούκας της Αλκούντια Μανουέλ ντε Γοδόι  - Ο πρίγκιπας της ειρήνης (1801)
Μουσείο Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη


Ντυμένη γυναίκα ή Ντυμένη μάχα (1800-03)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο κόμης Φερνάν Νούνιες (1803)
Συλλογή Φερνάν Νούνιες στη Μαδρίτη


Πορτρέτο της ηθοποιού Αντωνίας Ζαρατε (1805)
Εθνική Πινακοθήκη Ιρλανδίας στο Δουβλίνο


Λεπτομέρεια


Ισαβέλλα ντε Πορσέλ (1805)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Η κυρία Τερέζα Σουρέντα  (1804-06)
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον


Βαρθολομαίος  Σουρέντα Μίσερολ (1804-06)
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον


Ο μοναχός Πέδρο κρατώντας το όπλο και ο Μαρεγκάτο (1806) 
Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο


Francisca Sabasa y Garsia (1804-08)
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον


Ο Κολοσσός (1808)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Αλληγορία για τη πόλη της Μαδρίτης (1810)


Αλληγορία για τη πόλη της Μαδρίτης (1810)
Μουσείο Ιστορίας της Μαδρίτης στη Μαδρίτη


Πορτρέτο του Victor Guye (1810)
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσιγκτον


Ο στρατηγός Χοσέ Μανουέλ Ρομέρο (1810)
Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο


Κυρία Narcisa Baranana de Goicoechea (1810)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Ληστές απογυμνώνουν και βιάζουν δυο γυναίκες - Επίθεση των ληστών ΙΙ (1808-11)
Ιδιωτική συλλογή


Πορτρέτο της Αντωνίας Σαρατε (1810-11)
Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη


Λεπτομέρεια


Ο Ισπανός ιστορικός Χουάν  Αντώνιο Γιορέντε (1810-11)
Μουσείο Τέχνης Σάο Πάολο στη Βραζιλία


Νεκρή φύση με χρυσόψαρα (1808-12)
Μουσείο Καλών Τεχνών στο Χιούστον


Μάχα και προξενητής (1808-12)
Ιδιωτική συλλογή


Μεταφέροντας νερό  (1808-12)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βουδαπέστης


Λεπτομέρεια


Ο χρόνος και ηλικιωμένες γυναίκες (1810-12)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Λιλ της Γαλλίας 


Πορτρέτο του δούκα του Ουέλινγκτον  (1812)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Πομπή στη Βαλένθια (1812)
Μουσείο Εμίλ Μπουρλέ στη Ζυρίχη


Ο Μαριάννο Γκόγια, μεγαλύτερος γιος του καλλιτέχνη (1812-14)
Συλλογή του Δούκα του Αλμπικέρκ στη Μαδρίτη


Ακονιστής μαχαιριών (1808-14)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βουδαπέστης


Η σύζυγος του Γκόγια Τζοζέφα (1798 ή 1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Γυναίκες στο μπαλκόνι (1800-14)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Σκηνή στη φυλακή (1810-14)   
Μουσείο Bowes στην Αγγλία


Ταυρομαχία στην ύπαιθρο (1812-14)
Μουσείο Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη


Φρενοκομείο (1812-14)
Μουσείο Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη


Ο Δούκας της Σαραγόσα Χοσέ Παλαφοξ έφιππος (1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη

Συμμετείχε με τις φιλελεύθερες ιδέες του σαν καπετάνιος στην πολιορκία της Σαραγόσα στον πόλεμο για την ανεξαρτησία της.


Λεπτομέρεια


Ο βασιλιάς της Ισπανίας Φερδινάνδος VII με βασιλικό μανδύα (1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο βασιλιάς της Ισπανίας Φερδινάνδος VII (1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Η δεύτερη ημέρα του Μάη του 1808 - Η εξέγερση των Μαμελούκων (1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


H τρίτη ημέρα του Μάη του 1808 - Η εκτέλεση υπερασπιστών της Μαδρίτης (1814)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη

Στις 3 Μαΐου του 1808 εκτελέστηκαν 400 Ισπανοί από τα γαλλικά στρατεύματα εισβολής, το γεγονός έγινε αφορμή για μια γενικευμένη Ισπανική εξέγερση.


Λεπτομέρεια


Αυτοπροσωπογραφία (1815)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ανάκριση στην Ιερά Εξέταση  (1812-19)
Μουσείο Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη


O Χριστός στο όρος των ελαιών (1819)
Ιερά Σχολεία Αγίου Αντωνίου στη Μαδρίτη


Το σιδηρουργείο (1819)
Συλλογή Φρικ στη Νέα Υόρκη


Η τελευταία κοινωνία του Αγίου Ιωσήφ της Καλασάνθα  (1819)
Ιερά Σχολεία Αγίου Αντωνίου στη Μαδρίτη


Αυτοπροσωπογραφία με το γιατρό Αριέτα (1820)
Ινστιτούτο Τεχνών Μινεάπολης στη Μινεσότα των Η.Π.Α.


Tiburcio Pirez y Cuervo (1820)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Ramon Satui (1823)
Κρατικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ


Ο Άγιος Πέτρος μετανοών (1823-25)
Συλλογή Φίλιπς στην Ουάσιγκτον D.C.




Μαύροι πίνακες

Το 1819 ο Γκόγια μετακόμισε σε ένα σπίτι έξω από τη Μαδρίτη. 
Ήταν η "έπαυλη του κουφού", ονομασία που δόθηκε μάλλον γιατί ο προηγούμενος ένοικος ήταν κουφός, αν και ο ίδιος ήταν σχεδόν κουφός από τη σοβαρή ασθένεια που τον ταλαιπωρούσε.
Εκεί χωρίς παραγγελία άρχισε να ζωγραφίζει στους τοίχους του σπιτιού του. 
Έκανε 14 έργα (μαύροι πίνακες) στα οποία δεν έδωσε όνομα, το όνομα κάθε έργου έχει δοθεί από τους ανθρώπους της τέχνης μετά.
Στα έργα κυριαρχούν οι σκούροι τόνοι και το μαύρο.
Μεταφέρθηκαν σε καμβά το 1873 και βρίσκονται στο Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη.


Διάβασμα (1820-21)


Δυο γυναίκες και άνδρας (1820-21)


Ο Κρόνος καταβροχθίζει τα παιδιά του (1819-23)


Μονομαχία με ρόπαλα (1820-23)


Ασμοδαίος (1820-23)

Σκυλί (1820-23)


Λεπτομέρεια


Γυναίκα (1820-23)


 Μάγισσες του Σαββάτου - Η μεγάλη κατσίκα (1820-23)


Λεπτομέρεια


Προσκύνημα στον Άγιο Ισίδωρο (1820-23)


Λεπτομέρεια


Άτροπος (1821-23)
Η Άτροπος ήταν μία από τις τρεις μοίρες της Ελληνικής μυθολογίας που κρατώντας ένα ψαλίδι έκοβε το νήμα της ζωής. Ήταν κόρη της Νύχτας ή της Θέμιδος και του Δία.  


Δυο γυναίκες τρώνε (1821-23)


Δυο ηλικιωμένοι 1821-23)



Γραφικά - Χαρακτικά - Χαλκογραφίες


Αυτοπροσωπογραφία (1799)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη

Δημιούργησε μια ενότητα 82 χαρακτικών με τίτλο "Οι συμφορές του πολέμου" αποτυπώνοντας  την σκληρότητα του πολέμου (1810-15).
Η ενότητα "Καπρίτσια" αποτελείται από 80 έργα αποτυπώνοντας ιδιοτροπίες και ανοησίες της Ισπανικής κοινωνίας (1797-99)


Τυφλός κιθαρίστας (1778)
Εθνική Βιβλιοθήκη Ισπανίας στη Μαδρίτη


Φυλακισμένος (1778-80)
Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον


Η δούκισσα της Άλμπα φτιάχνει το μαλλί της (1796-97)
Εθνική Βιβλιοθήκη Ισπανίας στη Μαδρίτη


Κορίτσι ακούει κιθάρα (1796-97)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Γυμνή γυναίκα κρατώντας καθρέφτη  (1796-97)
Εθνική Βιβλιοθήκη Ισπανίας στη Μαδρίτη


Εξαγωγή δοντιού (1797-98)
Εθνική Βιβλιοθήκη Γαλλίας στο Παρίσι


Αρπαγή (1797-98)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Δεν υπάρχει θεραπεία (1797-98)


Ήδη από το παππού του (1797-98)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Καπρίτσιο Νο 5 (1799)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Κακιά νύχτα (1799)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Από τι θα πεθάνει ο άρρωστος ? (1799)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Μέχρι θανάτου (1799)


Πλήγμα - Καπρίτσιο 69 (1799)


Ναι έσπασε η στάμνα (1799)


Και το σπίτι του καίγεται (1799)


Η αιχμαλωσία είναι τόσο βάρβαρη όσο και το έγκλημα (1810ς)


Θα είναι το ίδιο - Οι καταστροφές του πολέμου (1810)
Εθνική Βιβλιοθήκη Γαλλίας στο Παρίσι


Το ίδιο - Οι καταστροφές του πολέμου (1810-15)


 Τι θάρρος! - Οι καταστροφές του πολέμου (1810)


Θα δούμε αργότερα (1803-12)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Αλυσοδεμένος φυλακισμένος (1806-12)
Μουσείο Bonnat στη πόλη Μπαγιόν Γαλλίας


Μεγάλο κατόρθωμα ! με νεκρούς  (1810-12)
Βρετανικό μουσείο


Τι περισσότερο μπορεί να κάνει κανένας ?  - Οι καταστροφές του πολέμου (1812-15)


Ούτε εδώ - Οι καταστροφές του πολέμου (1812-15)


Αυτό είναι το χειρότερο - Οι καταστροφές του πολέμου (1812-15)


Τ ο χειρότερο είναι να ικετεύουν - Οι καταστροφές του πολέμου  (1812-15)


Μεταφορά στο νεκροταφείο - Οι καταστροφές του πολέμου (1812-15)


Η κόρη του καλλιτέχνη, Gumersinda Goicoechea (1815)
Συλλογή Carderera στη Μαδρίτη


Η ταχύτητα και η τόλμη του Χουανίτο Απινιάνι στην Αρένα  της Μαδρίτης (1815-16)


Η γενναιότητα του Martincho στην αρένα της Σαραγόσα (1815-16)


Ατυχές περιστατικό στα μπροστινά καθίσματα στην αρένα της Μαδρίτης, λεπτομέρεια(1815-16)


Τρεις άνδρες σκάβουν (1819)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Γιατί ? (1810-20)


Μπωρεί να σπάσει το σχοινί (1815-20)


Και δεν υπάρχει καμία θεραπεία. Φυλακισμένοι εκτελούνται από απόσπασμα  (1810-23)


Ποιος μπορεί να το σκεφτεί αυτό ? (1814-23)


Πορτρέτο του γιου του Χαβιέρ Γκόγια (1824)
Ιδιωτική συλλογή


Αυτοπροσωπογραφία 78 ετών (1824)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ισπανική διασκέδαση (1825)
Εθνική Βιβλιοθήκη Ισπανίας στη Μαδρίτη


Διπλή αρένα (1825)
Εθνική Βιβλιοθήκη Ισπανίας στη Μαδρίτη


Είμαι ακόμα μαθητευόμενος (1824-28)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Κάιν και Άβελ


Ο Φρανθίσκο Γκόγια οπό τον Vicente Lopez Portana (1826)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Δεν υπάρχουν σχόλια:



Αναγνώστες