Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Max Ernst - Μαξ Ερνστ



Γεννήθηκε το 1891 στην πόλη Μπρυλ της Γερμανίας.
Ήταν πολιτογραφημένος πολίτης των Η.Π.Α. το 1948 και της Γαλλίας το 1958.
Ο πατέρας του ήταν δάσκαλος κωφών και ερασιτέχνης ζωγράφος κάτι που κέντρισε την προσοχή του.
Το 1909 ξεκίνησε σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Βόννης σπουδάζοντας Φιλοσοφία, Ιστορία της Τέχνης, Λογοτεχνία και Ψυχολογία. 
Παράλληλα με τις σπουδές του ξεκίνησε τα πρώτα του σκίτσα και πορτρέτα της αδελφής του και του εαυτού του.
Υπήρξε παραγωγικότατος μιας και ζωγράφιζε ακατάπαυστα, ακόμα και όταν σαν στρατιώτης.
Κατατάχτηκε στο γερμανικό στρατό για τον Α΄ παγκόσμιο πόλεμο όπου του είχε ανατεθεί η κατασκευή χαρτών.
Μετά τον πόλεμο το 1918 επέστρεψε στην Κολονία  όπου συνέβαλε ενεργά στην δημιουργία της Ντανταϊστικής ομάδας Κολωνίας.
Το 1919 στο Μόναχο γνώρισε και εντυπωσιάστηκε από το έργο του Τζόρτζιο ντε Κίρικο.
Το 1919 προσχώρησε στην Αβάν-Γκαρντ ομάδα των Εξπρεσιονιστών της Ρηνανίας.
Το 1922 μετακόμισε στο Παρίσι όπου συνδέθηκε και συνεργάστηκε με τους υπερρεαλιστές σύγχρονούς του όπως ο Πωλ Ελυάρ, ο Χουάν Μιρό αλλά και ο σκηνοθέτης Λουίς Μπουνιουέλ.
 Οι Υπερρεαλιστές ή Σουρεαλιστές  πίστευαν ότι αξίζει να πειραματιστείς στη μέθοδο της αυθόρμητης-αυτόματης (μη πνίγοντας το ασυνείδητο) γραφής  στην τέχνη.
Πιστεύουν ότι ο σουρεαλισμός είναι καθαρά ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο εκφράζει κάποιος σε κάθε μορφή τέχνης τις πραγματικές διεργασίες της σκέψης.
Η σκέψη μόνη ελεύθερη χωρίς τον έλεγχο της λογικής, της τρέχουσας ηθικής και τρέχουσας  αισθητικής. 
 Ο Ντανταϊσμός προηγήθηκε του Σουρεαλισμού και ήταν η εσκεμμένος παραλογισμός και η απόρριψη των κυρίαρχων μέχρι τότε ιδανικών στις τέχνες, 
έτσι στόχος έγινε το γκρέμισμα των παραδοσιακών αξιών στις Τέχνες.
Η καλλιτεχνική τάση του Ντανταϊσμού αμφισβήτησε τις πρακτικές και την ηθική της αστικής τάξης τις οποίες θεωρούσε απαράδεκτες. 
Δοκίμασε διάφορες τεχνικές στα έργα του προσπαθώντας με διάφορους τρόπους να συνδέσει τα θέματά του με το υποσυνείδητο.
Χρησιμοποιούσε κατά κόρον  τα πουλιά στα έργα του τα ονόμαζε Loplop, το πουλί ήταν το άλτερ έγκο του.
Ο Β΄παγκόσμιος πόλεμος τον βρήκε στη Γαλλία όπου συνελήφθη από την Γκεστάπο, κατάφερε να δραπετεύσει και να διαφύγει στην Αμερική. 
Στην Αμερική οι νέοι ζωγράφοι της Νέας Υόρκης γοητεύθηκαν με τη ανορθόδοξη προσέγγιση στη ζωγραφική του.
Το 1950 επέστρεψε  στη Γαλλία όπου έζησε έως το τέλος της ζωής του.
Εκτός της ζωγραφικής ασχολήθηκε και με τη γλυπτική κυρίως  μετά το 1934 χρησιμοποιώντας αυτοσχέδιες τεχνικές όπως και στη ζωγραφική, 
παράλληλα υπήρξε συνεργάτης σε διάφορα έντυπα της εποχής.
Παντρεύτηκε τέσσερις φορές, μία από τις γυναίκες του ήταν η ζωγράφος Ντοροθέα Τάνινγκ
Είχε ένα ερωτικό τρίγωνο με τον φίλο του Πωλ Ελυάρ και την Γκαλά την μετέπειτα σύντροφο και μούσα του Νταλί.
Με την ζωγραφική ασχολήθηκε και ο γιος του Τζίμι Ερνστ.
Πέθανε σε ηλικία 84 ετών το 1976  στο Παρίσι.


Σουρεαλιστές και Ντανταϊστές το 1933 στο Παρίσι 
 Πωλ Ελυάρ, Τριστάν Τζαρά, Ιβ Τανγκί, Αντρέ Μπρετόν, Ζαν Αρπ, Ρενέ Κρεβέλ, Σαλβατόρ Νταλί, Μαξ Ερνστ και Μαν Ραίη.

   
Πορτρέτο του Μαξ Ερνστ από τον Alan Derwin 


Σταύρωση (1913)
Λάδι σε καμβά 


Κολάζ για την "Αγία οικογένεια με ένα πουλί" του Μουρίγιο (1920)


"Αγία οικογένεια με ένα πουλί"
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Νύμφες Πλειάδες (1920)
Κολάζ σε χαρτί 


Ελέφαντας από Κελέβη ή Σουλαουέζι (1921)
Λάδι σε καμβά και κολάζ
Μουσείο Τέιτ στο Λονδίνο 


Χωρίς τίτλο (1921)
Κολάζ και γκουάς σε χαρτί


Ραντεβού των φίλων (1922)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Λούντβιχ στη Γερμανία 


Η νύμφη του ανέμου (1922)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Μονάχου 


Γυναίκα γέρος και λουλούδι (1923)
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη - MoMA


Ubu Imperator (1923)
Λάδι σε καμβά
Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο κέντρο Ζόρζ Πομπιντού στο Παρίσι 


Πιετά - Νυχτερινή Επανάσταση (1923)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Τέιτ στο Λονδίνο 


Ζήτω η αγάπη (1923)
Μουσείο Τέχνης Σάιντ Λούις των Ή.Π.Α.


Η πτώση του Αγγέλου (1923)


Αμφιταλαντευόμενη γυναίκα (1923)


Γκαλά Ελιάρ (1924)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


 Τι μέρα? - Ένας χαμένος κόσμος (1925)


Η Παναγία δέρνει το Χριστό ενώπιον τριών μαρτύρων, του Αντρέ Μπρετόν, Πωλ Ελυάρ και του ζωγράφου (1926)
Μουσείο Λούντβιχ στη Γερμανία
  

Δυο αδελφές (1926)
Λάδι σε καμβά
Ιδιωτική συλλογή


Δύο γυμνά κορίτσια (1926)


Το φιλί (1927)
Συλλογή Πέγκυ Γκούγκενχαϊμ στη Βενετία


Το πνεύμα του Λοκάρνο (1929)
Κολάζ σε χαρτί 


Γυναίκες απειλητικά και βίαια στον αέρα (1929)
Κολάζ


Γέννηση ζωόμορφου ζευγαριού (1933)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη 


Η απολυτότητά μου (1934)
Λάδι σε καμβά


Ολόκληρη η πόλη (1935-36)
Λάδι σε καμβά 


Η νύμφη Ηχώ (1936)
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη - MoMA


Ο Άγγελος του φουαγιέ και ο θρίαμβος του σουρεαλισμού (1937)
Λάδι σε καμβά 


Οι βάρβαροι (1937)
Λάδι σε χαρτόνι
Συλλογή Ζακ και Νατάσα Γκέλμαν


Η μετατροπή της φωτιάς (1937)


Ο Άγγελος της εστίας και του σπιτιού (1937)


Φύση την αυγή - Εσπερινό τραγούδι (1938)
Λάδι σε καμβά 
Ιδιωτική συλλογή


Υπέρτερο πουλί - Η Ελεονόρα Κάρινγκτον, ζωγράφος και σύντροφος του Μαξ Ερνστ (1939)
Λάδι σε καμβά
Εθνική Πινακοθήκη Σκωτίας


Φυγή (1940)
Λάδι σε καμβά


Η τουαλέτα της νύμφης (1940)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη 


Ισπανός θεράπων (1940)
Λάδι σε μουσαμά
Ινστιτούτο Τέχνης Σικάγο


Θεοφάνια (1940) 


Λεπτομέρεια - Ατέλειωτη νύχτα (1940)


Μοναχικό δένδρο και παντρεμένα δένδρα (1940)


Swampangel (1940)
Λάδι σε καμβά
Ίδρυμα Μπεγιελέρ στην Ελβετία 


Τοπίο με λίμνη και χίμαιρες (1940)


Η Ελεονόρα με πρωινό φως (1940)


Κομβόλβουλος! Κομβόλβουλος! (1941)


Λεπτομέρεια


Ο Ναπολέων στη έρημο (1941)
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη - MoMA


Κλεμμένος καθρέφτης (1941)


Η Ευρώπη μετά τη βροχή (1940-42)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Wadsworth Atheneum στο Χάρτφορντ των Η.Π.Α.


Λεπτομέρεια 


Αλίκη (1941)
 Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη - MoMA


Αντίπαπας (1942)
Λάδι σε καμβά 
Συλλογή Πέγκυ Γκούγκενχαϊμ στη Βενετία 


Σουρεαλισμός και ζωγραφική (1942)
Λάδι σε καμβά 
Ιδιωτική συλλογή 


Το μάτι της σιωπής (1943)


Η δοκιμασία του Αγίου Αντωνίου (1945)
Λάδι σε μουσαμά 


Το φαράγγι Bryce (1946)


Χημικός γάμος (1947-48)


Τοπίο (1957)
Λάδι σε γυαλί
Ινστιτούτο Τέχνης Σικάγο


Ο κήπος της Γαλλίας (1962)
Λάδι σε καμβά 
Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο κέντρο Ζόρζ Πομπιντού στο Παρίσι 


Η επιστροφή του όμορφου κηπουρού - Αφιέρωμα στις γυναίκες (1967)
Συλλογή Menil στο Χιούστον των Η.Π.Α.


Μεγάλος άρρωστος 


Κορμοράνοι (1920)
Κολάζ σε χαρτί 


Ο πειρασμός του Αγίου Αντωνίου (1945)
Λάδι σε μουσαμά 


Τραγούδι της σάρκας Ι (1920)
Γκουάς, παστέλ και κολάζ
Κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι


Χωρίς τίτλο (1946)
Λάδι σε καμβά 


Ο λόγος - Γυναίκα πουλί (1921)
Κολάζ και γκουάς σε χαρτί 


Χωρίς τίτλο (1920)


Ατέλειωτη νύχτα (1940)


Ο κάθε ένας εδώ μιλά Λατινικά (1943)
Λάδι σε καμβά 


Πότης κοκτέιλ (1945)
Μουσείο στο Ντίσελντορφ της Βόρειας Ρηνανίας - Βεστφαλίας 


Αφηρημένη ζωγραφική (1957)
Λάδι σε χαρτί 


Οι θυγατέρες του Λοτ (1941)


Ανατομία ως νύφη (1921)


Μικρά κορίτσια κυνηγούν πεταλούδες (1958)
Λάδι σε καμβά
Μουσείο Τίσεν - Μπερνεμίτσα στη Μαδρίτη 


Μάρλεν - Μητέρα και γιος (1940)
Λάδι σε καμβά 
Ιδιωτική συλλογή


Γυμνάσιο Μαξ Ερνστ στην πόλη Μπρυλ Ρηνανίας 


Αββακούμ
Πανεπιστήμιο Γέιλ στο Κονέκτικατ των Η.Π.Α.


Αββακούμ


Διδακτικό προσωπικό ενός σχολείου για φονιάδες (1967)


Ο μάγος, η χελώνα, ο βάτραχος (1967)
Μουσείο Τέχνης Λενμπαχάους στο Μόναχο


Κορμός (1968)


Οπίσθια όψη 


Αιγόκερως (1948-64)
Μπρούτζος 
Εθνική Πινακοθήκη Ουάσιγκτον DC


Αιγόκερως (1948-64)
Μπρούτζος 


Ο Μαξ Ερνστ στην κοινότητα Huismes στη Γαλλία (1963)


Ο  Μαξ Ερνστ με την γυναίκα του ζωγράφο Ντοροθέα Τάννινγκ (1948)
Γλυπτά, Αιγόκερως 
Αριζόνα των Η.Π.Α.


Πέτρινο γλυπτό (1935)


Πέτρινο γλυπτό (1935)


Πέτρινο γλυπτό (1935)


Πέτρινο γλυπτό (1935)


Δύο κορίτσια διασχίζουν οδηγώντας τον ουρανό (1929)


Κινέζικο αηδόνι (1920)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)


Σμήνος από ακρίδες (1920)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)
Κρατική Πινακοθήκη Στουτγάρδης 


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)
Κρατική Πινακοθήκη Στουτγάρδης 


Προετοιμασία κόλλας οστών (1921)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)
Κρατική Πινακοθήκη Στουτγάρδης 


Το κλειδί των τραγουδιών (1933)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)
Κρατική Πινακοθήκη Στουτγάρδης 


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)


Εικονογράφηση από το μυθιστόρημα "Ένα μικρό κορίτσι που ονειρεύεται να κατακτήσει το πέπλο" (1930)


Η εκατό ακέφαλη γυναίκα ανοίγει το μανίκι της τον Αύγουστο (1929)
Συλλογή Menil στο Χιούστον των Η.Π.Α.


Προμετωπίδα βιβλίου 


Από την εικονογράφηση του κωμικού βιβλίου "Μια εβδομάδα καλοσύνης" (1934)

Δεν υπάρχουν σχόλια:



Αναγνώστες