Διάσημος Έλληνας ζωγράφος της πρώιμης Ελληνιστικής περιόδου.
Καταγωγή του ήταν από την Κω ή την Έφεσο ή πιθανόν από την Ιωνική πόλη Κολοφώνα.
Αρκετά που είναι γνωστά για τον Απελλή τα αναφέρει ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος.
Δεν έχει σωθεί κανένα έργο του αλλά υπάρχουν πληροφορίες για παραγγελίες
που δέχτηκε από από σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του.
Ο Απελλής ζωγραφίζει
Nino Pisano (1349-1368)
Ανάγλυφο στο Καμπαναριό Τζιότο στον Καθεδρικό Ναό Φλωρεντίας
Απελλής
Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη
Το Ημικύκλιο των Καλών Τεχνών στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.
Στο κέντρο ο Ικτίνος, ο Απελλής και ο Φειδίας.
Paul Delaroche (1841-42)
Λεπτομέρεια από το Ημικύκλιο των Καλών Τεχνών στην Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.
Στο κέντρο ο Ικτίνος, ο Απελλής και ο Φειδίας.
Paul Delaroche (1841-42)
Ο Απελλής και Τρεις Χάριτες
Johan Georg Hiltensperger (1845-48)
Τοιχογραφία στο Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη
Η Σχολή του Απελλή
Ζαν Μπρόκ (1800)
Μουσείο Λούβρου
Ένα φημισμένο έργο του είναι "η συκοφαντία του Απελλή".
Ο ζωγράφος Αντίφιλος που ήταν στην αυλή του Πτολεμαίου Α΄,
βλέποντας ότι ο Απελλής κερδίζει με την τέχνη του τον θαυμασμό του βασιλιά,
κατηγόρησε τον Απελλή ότι συμμετείχε σε δολοπλοκία για την ανατροπή του βασιλιά.
Η συκοφαντία δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα.
Η συκοφαντία του Απελλή
Σάντρο Μποτιτσέλι (1495-97)
Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία
Λεπτομέρεια
Λεπτομέρεια
Το έργο εμπνεύστηκε από περιγραφές του Λουκιανού για ένα χαμένο πίνακα του Απελλή.
Στο θρόνο κάθεται ένας βασιλιάς-δικαστής που η βλακεία του φαίνεται από τα αυτιά γαϊδάρου.
Δίπλα του δυο γυναίκες η Άγνοια και η Καχυποψία.
Ο φθόνος ως μαύρη ανδρική φιγούρα και η γυναίκα με τον δαυλό,
ως συκοφαντία, σέρνει από τα μαλλιά νεαρό άνδρα στο δικαστήριο.
Πίσω δυο γυναίκες ως Προδοσία και Απάτη που στολίζουν την συκοφαντία.
Ο νεαρός άνδρας ικετεύει τους Θεούς να γίνουν μάρτυρες της αθωότητάς του.
Αριστερά η αλήθεια γυμνή και η ηλικιωμένη μαυροντυμένη γυναίκα ως μετάνοια.
Αλληγορία για δυσφήμηση του Αππελή
Χαρακτικό του Giorgio Ghisi μετά Luca Penni (1560)
Χαρακτικό του Cornelis Cort (1533-1578)
Η συκοφαντία του Απελλή
Maerten de Vos (1532-1603)
Ιδιωτική συλλογή
Ο Μέγας Αλέξανδρος τον εκτιμούσε και ήταν ο μόνος που επέτρεπε να φιλοτεχνεί πορτρέτα του.
Στην Μακεδονική αυλή ζούσε η πανέμορφη Παγκάστη, ερωμένη του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Ο Αλέξανδρος ανέθεσε στον Απελλή να ζωγραφίσει την ερωμένη του ώστε να αποθανατιστεί η ομορφιά της.
Ο Απελλής ερωτεύτηκε την Παγκάστη κάτι που κατάλαβε ο Αλέξανδρος.
Ο βασιλιάς δείχνοντας μεγαλοψυχία του την χάρισε για να την παντρευτεί.
Joos van Winghe (1544-1603)
Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης στη Βιέννη
Βίλλεμ φαν Χεχτ (1630)
Ο Απελλής ζωγραφίζει την Παγκάστη
Σεμπαστιάνο Ρίτσι (1700-04)
Εθνική Πινακοθήκη στην Πάρμα Ιταλίας
Johann Georg Platzer (1730s)
Η Παγκάστη και ο Μέγας Αλέξανδρος στο εργαστήριο του Απελλή
Τιέπολο (1740)
Μουσείο Πολ Γκετί στο Λος Άντζελες
Γκαετάνο Γκαντόλφι (1793)
Η γενναιοδωρία του Αλεξάνδρου
Jerome Martin Langlois (1819)
Μουσείο - Μοναστήρι Αυγουστίνου στην Τουλούζη
Ο Απελλής ζωγραφίζει την Παγκάστη παρουσία του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Νταβίντ (1813-23)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Λιλ Γαλλίας
Charles Meynier (1822)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Ρεν Γαλλίας
Η Παγκάστη βγάζει τα ρούχα της μπροστά στον Απελλή με εντολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Ωγκύστ Οτέν (1883)
Μουσείο Λούβρου
Απελλής
Βιτρό του William Francis Dixon (1885)
Μεγάλη αίθουσα στο Κρατικό Μουσείο Ολλανδίας στο Άμστερνταμ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου