Ονομάζεται Μπελ Επόκ - Όμορφη Εποχή το χρονικό διάστημα από το 1871 που τέλειωσε ο Γαλλοπρωσικός πόλεμος έως το 1914 που ξέσπασε ο 1ος παγκόσμιος πόλεμος.
Φάνηκε σε αυτή την εποχή ότι ο κόσμος γίνεται καλλίτερος χωρίς την φρίκη των μεγάλων πολέμων, τους λιμούς και με τις επιστήμες και την τεχνολογία να κάνουν πρόοδο.
Την εποχή της Μπελ Επόκ στη ζωγραφική εμφανίστηκαν νέα στιλ παράλληλα με τα επικρατούντα.
Ιμπρεσιονισμός
Ξεκίνησε στη Γαλλία περίπου το 1870 και προέρχεται από τη λέξη Impression = Εντύπωση.
Εμφανείς πινελιές με έντονα χρώματα κάτι που ξεπερνούσε τους τότε ισχύοντες κανόνες της Ακαδημαϊκής ζωγραφικής.
Εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο.
Χορός στο Μουλέν ντε λα Γκαλέτ
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ (1876)
Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι
Νεαρή γυναίκα ράβει
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ (1879)
Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο
Κοντά στη λίμνη
Πιέρ Ωγκύστ Ρενουάρ (1880)
Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο
Βετέιγ καλοκαίρι
Κλοντ Μονέ (1880)
Αυτοπροσωπογραφία με μπερέ
Κλοντ Μονέ (1886)
Το μπαρ στο Φολί Μπερζέρ
Εντουάρ Μανέ (1881-82)
Πινακοθήκη Κουρτώ στο Λονδίνο
Εντγκάρ Ντεγκά (1881)
Μουσείο Τέχνης Φιλαδέλφειας των Η.Π.Α.
Εντγκάρ Ντεγκά (1882)
Μουσείο Πολ Γκετί στο Λος Άντζελες
Εντγκάρ Ντεγκά (1885-86)
Μουσείο Hill Stead στο Φάρμινγκτον του Κονέκτικατ των Η.Π.Α.
Πορτρέτο του ζωγράφου Ludovic Piett
Καμίλ Πισσαρό.(1875)
Ινστιτούτο Wildestein στο Παρίσι
Δρόμος με καλύβες και αχυροσκεπές στην κοινότητα Auvers Γαλλίας
Καμίλ Πισσαρό.(1880)
Ιδιωτική συλλογή
Οδός Σεντ Ονορέ υπό βροχή στο Παρίσι
Καμίλ Πισσαρό.(1897)
Μουσείο Τισέν Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη
Αυτοπροσωπογραφία
Καμίλ Πισσαρό.(1903)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο
Nicolai Ivanovich Feshin (1909)
Ρωσικό Μουσείο Τέχνης στην Αγία Πετρούπολη
Μεταϊμπρεσιονισμός
Εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα σαν προέκταση του Ιμπρεσιονισμού.
Οι ζωγράφοι χρησιμοποιούν φαρδιές καθαρές πινελιές χωρίς λεπτομέρειες με καθαρό περίγραμμα και όχι μόνο.
Εμφανίζονται ζωγράφοι με δικό του στιλ ο καθένας διατηρώντας ιμπρεσιονιστικά χαρακτηριστικά.
Γυναίκα με μπλε
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1885)
Μουσείο Βίνσεντ βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ
Τρώγοντας πατάτες
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1885)
Μουσείο Βίνσεντ βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ
Αγρότης σε χωράφι με σιτάρι
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1889)
Μουσείο Τέχνης Ινδιανάπολης των Η.Π.Α.
Χωράφι με σιτάρι και κυπαρίσια
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1889)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Έναστρη νύχτα
Αυτοπροσωπογραφία με δεμένο αυτί
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1889)
Πινακοθήκη Κουρτώ στο Λονδίνο
Ο καλός Σαμαρείτης
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1890)
Μουσείο Kroller Muller στην Ολλανδία
Τα πρώτα βήματα μετά Ζαν Φρανσουά Μιλέ
Βίνσεντ βαν Γκογκ (1890)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Το 1890 πέθανε ο Ολλανδός Βίνσεντ βαν Γκογκ για να αρχίσει να αναγνωρίζεται το έργο του κάτι που δεν είδε όσο ζούσε.
Νεκρή φύση με πορτρέτο του Laval
Πωλ Γκωγκέν (1886)
Μουσείο στην Ινδιανάπολη των Η.Π.Α.
Γυναίκα κρατά φρούτο
Πωλ Γκωγκέν (1893)
Συλλογή Μουσείου Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη
Μάριον και Άντονι Βαλαμπρέγκ ξεκινούν για να ζωγραφίσουν στη φύση
Πωλ Σεζάν (1866)
Μουσείο Σουμάγια στην Πόλη του Μεξικού
Λουόμενοι
Πωλ Σεζάν (1890-92)
Μουσείο Τέχνης Σεντ Λούις στο Μιζούρι των Η.Π.Α.
Εργάτης στο Celeyran
Τουλούζ Λοτρέκ (1882)
Ιδιωτική συλλογή
Εργάτης στο Celeyran
Τουλούζ Λοτρέκ (1882)
Μουσείο Τουλούζ Λοτρέκ ατην πόλη Αλμπί Γαλλίας
Τουλούζ Λοτρέκ (1887)
Μουσείο Βίνσεντ βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ
Η πλύστρα
Στο κρεβάτι
Τουλούζ Λοτρέκ (1892)
Ιδιωτική συλλογή
Η Goulue φτάνοντας στο Μουλέν Ρουζ με δυο γυναίκες
Τουλούζ Λοτρέκ (1892)
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη ΜοΜΑ
Η Υβέτ Γκιλμπέρ τραγουδά
Τουλούζ Λοτρέκ (1894)
Μουσείο Πούσκιν στη Μόσχα
Εθνική Πινακοθήκη στην Ουάσιγκτον
Κλόουν στο Μουλέν Ρουζ
Τουλούζ Λοτρέκ (1895)
Ιδιωτική συλλογή
Πουαντιγισμός - Ντιβιζιονισμός
Το 1885 στη Γαλλία ο Ζωρζ Σερά δοκίμασε μια νέα τεχνική τον Πουαντιγισμό κάτι που βρήκε μικρή ανταπόκριση.
Τα χρώματα δεν αναμειγνύονται στην παλέτα αλλά τοποθετούνται κουκίδα - κουκίδα πάνω στον καμβά.
Βλέποντας τις κουκίδες από κάποια απόσταση συγχωνεύονται δείχνοντας ενωμένες σε όλο τον πίνακα.
Η παρόμοια τεχνική Ντιβιζιονισμός χρησιμοποιεί αντί για τελείες, μικρές πινελιές δίπλα δίπλα.
Η τεχνική θυμίζει τα παλιά ψηφιδωτά.
Ζωρζ Σερά (1884-86)
Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο
Καν καν
Ζωρζ Σερά (1889)
Μουσείο Kroller Muller στην Ολλανδία
Καπελούδες
Πωλ Σινιάκ (1885-86)
Κοινότητα Λεζ Αντελί στη Γαλλία
Πωλ Σινιάκ (1886)
Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι
Πρωινό γεύμα
Πωλ Σινιάκ (1886-87)
Μουσείο Kroller Muller στην Ολλανδία
Σπίτι στο λιβάδι
Πωλ Σινιάκ (1887)
Μουσείο Τέχνης στο Ντάλας του Τέξας
Γυναίκα με ομπρέλα
Πωλ Σινιάκ (1895)
Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι
Ακρωτήριο στην στην πόλη Noli Ιταλίας
Πωλ Σινιάκ (1898)
Μουσείο Βάλραφ Ρίχαρτς στην Κολωνία
Φωβισμός
To 1905 εμφανίστηκε στη Γαλλία, η ονομασία προέρχεται από το γαλλικό fauve = αγρίμι.
Δεν έχει καμία σχέση με την ελληνική λέξη φόβος.
Οι φωβιστές ζωγράφιζαν με μια αγριότητα, απλές μορφές με έντονα χρώματα και ελεύθερη πινελιά.
Η διάρκεια του φωβισμού ήταν πολύ μικρή.
Περίπατος
Βασίλι Καντίνσκι (1903)
Μουσείο Τέχνης Πανεπιστημίου του Πρίνστον στο Νιου Τζέρσεϊ
Γυναίκα με καπέλο
Ανρί Ματίς (1905)
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Σαν Φρανσίσκο
Πορτρέτο της μαντάμ Ματίς - Πράσινη λωρίδα
Ανρί Ματίς (1905)
Εθνικό Μουσείο Δανίας στην Κοπεγχάγη
Κέες βαν Ντόνγκεν (1905)
Η ευτυχία της ζωής
Ανρί Ματίς (1905-06)
Ίδρυμα Barnes στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβάνιας
Ο δρόμος στη στροφή στη γειτονιά L' Estaque δυτικά της Μασσαλίας
Αντρέν Ντερέν (1906)
Μουσείο Καλών Τεχνών στο Χιούστον
Γυναίκα με μεγάλο καπέλο
Κέες βαν Ντόνγκεν (1906)
Πινακοθήκη Malingue στο Παρίσι
La cuirasse d'or
Κέες βαν Ντόνγκεν (1907)
Μαρία
Κέες βαν Ντόνγκεν (1907-10)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Οδαλίσκη
Ανρί Ματίς (1920-21)
Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ
Αρ Νουβό - Νέα Τέχνη
Ευδοκίμησε σε χώρες της Ευρώπης κυρίως από το 1890 και για δυο δεκαετίες.
Επιτηδευμένες μορφές, διακοσμητικά σχήματα, μοτίβα λουλουδιών,
Η ζωφόρος του Μπετόβεν, λεπτομέρεια
Γκούσταφ Κλίμτ (1902)
Αυστριακή Πινακοθήκη του Μπελβεντέρε στη Βιέννη
Η ζωφόρος του Μπετόβεν, λεπτομέρεια
Γκούσταφ Κλίμτ (1902)
Αυστριακή Πινακοθήκη του Μπελβεντέρε στη Βιέννη
Γκούσταφ Κλίμτ (1905)
Εθνική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης στη Ρώμη
Γκούσταφ Κλίμτ (1907-08)
Ιδιωτική συλλογή
Αφίσα για έκθεση έργων του Μούχα στο Salon des Cent στο Παρίσι
Άλφονς Μαρία Μούχα (1895)
Βυζαντινό κεφάλι - Μελαχρινή
Άλφονς Μαρία Μούχα (1897)
Μουσείο Μούχα στην Πράγα
Άλφονς Μαρία Μούχα (1897)
Μουσική
Άλφονς Μαρία Μούχα (1898)
Τα αστέρια και η Σελήνη
Άλφονς Μαρία Μούχα (1902)
Η Μαντόνα των κρίνων
Άλφονς Μαρία Μούχα (1904-05)
Μουσείο Μούχα στην Πράγα
Άλφονς Μαρία Μούχα (1909)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Όταν οι θεοί είναι σε πόλεμο η σωτηρία είναι στην τέχνη
Άλφονς Μαρία Μούχα (1912)
Εθνική Πινακοθήκη Τσεχίας στην Πράγα
Συμβολισμός
Η ρίζα της λέξης είναι Ελληνική από το "σύμβολον" που σημαίνει τεκμήριο αναγνώρισης.
Το κίνημα αρχικά ξεκίνησε από την ποίηση.
Εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα στη Γαλλία και το Βέλγιο, αν και είχε χρησιμοποιηθεί και παλαιότερα.
Ο Συμβολισμός στη ζωγραφική με τις μεταφορικές εικόνες συναντάται σε πολλά ζωγραφικά στιλ και σε αρκετούς ζωγράφους σε κάποια φάση του έργου τους.
Υπάρχουν ζωγραφικά σύμβολα που αναγνωρίζονται εύκολα, όπως ένας σταυρός ένα δάφνινο στεφάνι ή ένα περιστέρι που συμβολίζει την ειρήνη.
Σε άλλες συμβολικές εικόνες η αναγνώριση είναι δύσκολη έως αδύνατη.
Κάθε συμβολική εικόνα δεν ερμηνεύεται απαραίτητα με τον ίδιο τρόπο για όλους τους θεατές ενός πίνακα.
Προμηθέας
Γκυστάβ Μορώ (1869)
Αυτοπροσωπογραφία με τον θάνατο να παίζει βιολί - Vanitas
Άρνολντ Μπέκλιν (1872)
Παλαιά Εθνική Πινακοθήκη στο Νησί των Μουσείων στο Βερολίνο
Αλληγορία για γλυπτική
Γκούσταφ Κλίμτ (1889)
Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Βιέννη
Ο θάνατος του νεκροθάφτη
Κάρλος Σβάμπε (1885-1900)
Ακουαρέλα, γκουάς και γραφίτης σε χαρτί
Αρχείο Μουσείο Λούβρου
Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος
Γκυστάβ Μορώ (1889-90)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο
Θάνατος και ζωή
Γκούσταφ Κλίμτ (1908-11)
Μουσείο Λέοπολντ στη Βιέννη
Ζετσεσιονισμός - Απόσχιση
Τον Απρίλιο του 1897 ξεκίνησε από μια ομάδα στη Βιέννη το κίνημα.
Οι Ζετσεσιονιστές ήταν αντίθετοι με τον συντηρητισμό που επικρατούσε στον περίγυρο της Ακαδημαϊκής Ένωσης Αυστριακών Καλλιτεχνών.
Ήταν υπέρ της ελευθερίας του τρόπου έκφρασης σε κάθε τέχνη.
Πριν από την Βιέννη αντίστοιχες κινήσεις είχαν γίνει στο Βερολίνο και στο Μόναχο.
Εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο.
Ο Ρούντολφ φον Αλτ ήταν από τα ιδρυτικά μέλη και ο πρώτος πρόεδρος του κινήματος.
Ο Γκούσταφ Κλίμτ ήταν από τα ιδρυτικά μέλη αλλά αποχώρισε για καλλιτεχνικά θέματα.
Αυτοπροσωπογραφία
Ρούντολφ φον Αλτ (1886) Ρούντολφ φον Αλτ (1872)
Μουσείο Αλμπερτίνα στη Βιέννη
Κόλομαν Μόζερ (1895)
Αγορά λαχανικών και λουλουδιών (~1900)
Υδατογραφία του Ρούντολφ φον Αλτ
Πληγωμένη Αμαζόνα
Φραντς φον Στουκ (1904)
Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστήμιου Χάρβαρντ στο Κέιμπριτζ Μασαχουσέτης
Ιουδίθ ΙΙ
Γκούσταφ Κλίμτ (1909)
Μουσείο Τέχνης Κα Πέζαρο στη Βενετία
Παρθένα
Γκούσταφ Κλίμτ (1913)
Εθνική Πινακοθήκη Τσεχίας στην Πράγα
Γοργόνα
Κόλομαν Μόζερ (1914)
Ιδιωτική συλλογή
Εξπρεσιονισμός
Άκμασε στην εποχή της Μπελ Επόκ, ο όρος προέρχεται από το λατινικό expression = έκφραση.
Οι εξπρεσιονιστές προσπαθούν να αποτυπώσουν σκέψεις, συναισθήματα και ψυχικές καταστάσεις.
Χρησιμοποιούν φορές έντονα χρώματα, επιθετικές φόρμες, παραμορφωμένα πρόσωπα και σώματα.
Πορτρέτο του συλλέκτη έργων τέχνης Victor Chocquet
Πωλ Σεζάν (1876-77)
Ιδιωτική συλλογή
Άρρωστο παιδί
Έντβαρτ Μουνκ (1885-86)
Εθνικό Μουσείο Τέχνης, Αρχιτεκτονικής και Σχεδίου στο Όσλο Νορβηγίας
Λάουρα, η αδελφή του καλλιτέχνη
Έντβαρτ Μουνκ (1888)
Μουσείο Τισέν Μπορνεμίτσα στη Μαδρίτη
Έντβαρτ Μουνκ (1893)
Ο πίνακας άλλαξε χέρια το 2012 στον οίκο Σόθμπις για 119 εκατομμύρια δολάρια
Μισό πορτρέτο
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1905)
Μουσείο Γκούγκενχαϊμ στη Νέας Υόρκης
Άρρωστο παιδί
Έντβαρτ Μουνκ (1907)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο
Πορτρέτο του ζωγράφου Χανς Φρις
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1907)
Μουσείο Τέχνης McNay στην πόλη Σαν Αντόνιο του Τέξας
Ευαγγελισμός
Όσκαρ Κοκόσκα (1911)
Αυτοπροσωπογραφία με φυσαλίδες
Έγκον Σίλε (1912)
Μουσείο Λέοπολντ στη Βιέννη
Κυρία με πράσινο
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1912)
Συλλογή Τέχνης Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας στο Ντίσελντορφ
Ερημίτες
Πορτρέτο του ζωγράφου Βασίλειου Χατζή
Γιώργος Μπουζιάνης (1913)
Συλλογή Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Αθήνα
Franz Hauer
Όσκαρ Κοκόσκα (1913)
Έγκον Σίλε (1914)
Η μοναχή
Ότο Ντιξ (1914)
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη ΜοΜΑ
Έγκον Σίλε (1914)
Λάδι σε καμβά
Γυναίκα
Αντρέν Ντερέν (1914)
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1914)
Μουσείο Brucke στο Βερολίνο
Πότης - Αυτοπροσωπογραφία
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1914)
Μουσείο στη Νυρεμβέργη
Κυβισμός
Ξεκίνησε ελάχιστα πριν το 1910.
Αφηρημένες γεωμετρικές μορφές από διάφορες γωνίες με διαιρέσεις και επανασυνδέσεις.
Πικάσο (1907)
Απεικονίζονται πέντε πόρνες που κάνουν πιάτσα στην οδό Αβινιόν.
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη ΜοΜΑ
Ο πίνακας εκτέθηκε πρώτη φορά 30 χρόνια μετά τη δημιουργία του, αρχικά θεωρήθηκε ανήθικος.
Γυναίκα παίζει μαντολίνο
Πικάσο (1909)
Πικάσο (1910)
Πικάσο (1910)
Κανάτα και βιολί
Ζωρζ Μπρακ (1909-10)
Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βασιλεία Ελβετίας
Δυο γυμνές γυναίκες
Jean Metzinger (1910-11)
Μουσείο Τέχνης στο Γκέτεμποργκ Σουηδίας
Ταράτσες στην κοινότητα Σερέ Γαλλίας
Ζωρζ Μπρακ (1911)
Ιδιωτική συλλογή
Ζωρζ Μπρακ (1910-12)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο
Jean Metzinger (1912)
Μουσείο Τέχνης Buffalo AKG στη Νέα Υόρκη
Φουτουρισμός
Ο Φουτουρισμός ήταν ένα κίνημα που ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ιταλία.
Εξαπλώθηκε σε όλες σχεδόν σε τις μορφές τέχνης και ευδοκίμησε και σε άλλες χώρες.
Το 1909 ο Ιταλός ποιητής και συγγραφέας Φιλίππο Τομάζο Μαρινέττι παρουσίασε το πρώτο Φουτουριστικό Μανιφέστο.
Ο Φιλίππο Τομάζο Μαρινέττι ονόμασε το κίνημα από το Ιταλικό futuro = Μέλλον
Ακολούθησαν και άλλα μανιφέστα για την ζωγραφική και γλυπτική από τον Ουμπέρτο Μποτσιόνι.
Απέρριπταν όλες τις καθιερωμένες αξίες στην τέχνη και ότι τις στήριζε, όπως π.χ. ο Ακαδημαϊσμός.
Υμνούσαν την αλλαγή και την ταχύτητα, την νέα τεχνολογία και τα επιτεύγματά της.
Ένα βρυχώμενο αυτοκίνητο είναι από όμορφο από τη Νίκη της Σαμοθράκης.
Πίστευαν ομορφιά υπάρχει μόνο στον αγώνα και όποιο έργο τέχνης δεν έχει επιθετικό χαρακτήρα δεν είναι έργο τέχνης.
Αντιφάσκοντας ενώ το έπαιζαν διεθνιστές, τόνιζαν ότι μόνο το "Ιταλικό δαιμόνιο" θα σώσει την παγκόσμια κουλτούρα.
Σε πολιτικό επίπεδο ενώ ήταν κατά της κοινωνικής αδικίας, ύμνησαν τη βία και τον πόλεμο και ταυτίστηκαν με τις ανερχόμενες ιδέες του Μουσολίνι.
Όταν ξέσπασε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και άρχισε φρίκη του πολέμου ο Φουτουρισμός ξεφούσκωσε.
Umberto Boccioni (1909)
H πόλη ανατέλλει
Umberto Boccioni (1910)
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη MoMA
Κατάσταση μυαλού ΙΙΙ - Αυτοί που μένουν
Umberto Boccioni (1911)
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη MoMA
Κεφαλή - Φως - Περιβάλλων
Umberto Boccioni (1912)
Μοναδικές μορφές συνέχειας στο διάστημα
Μοναδικές μορφές συνέχειας στο διάστημα
Umberto Boccioni (1913)
Αντιχαριτωμένο
Umberto Boccioni (1913)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου