1904-1989
Το 1919 είναι 15 χρονών και συμμετέχει στη δημόσια έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγέρας, είναι η πόλη που γεννήθηκε.
Ο ευκατάστατος συμβολαιογράφος πατέρας του δεν είναι ιδιαίτερα ενθουσιώδης με τη ενασχόληση του Σαλβαδόρ με την ζωγραφική.
Στα 17 του χρόνια χάνει την μητέρα του από καρκίνο και ο πατέρας του παντρεύτηκε την αδελφή της, κάτι που δεν αποδέχτηκε.
Μετά από ένα χρόνο φεύγει για την Μαδρίτη όπου και ξεκινά τις σπουδές του στην Ακαδημία των Τεχνών.
Κάνει παρέα με τον Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα και τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ.
Λίγο πριν αποφοιτήσει το 1926 δηλώνει ότι κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον βαθμολογήσει και αποβάλλεται.
Ο Νταλί διαβάζει Φρόυντ και κάποια στιγμή τον συναντά.
Ο Μπρετόν οπαδός του Φρόυντ πιστεύει ότι οι εικόνες των ονείρων μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ποίηση στη ζωγραφική και στη γλυπτική.
Ο Μπρετόν το 1924 δημοσιεύει το πρώτο μανιφέστο του σουρεαλισμού.
Πίστευε ότι αξίζει να πειραματιστείς στη μέθοδο της αυθόρμητης-αυτόματης (μη πνίγοντας το ασυνείδητο) γραφής στην τέχνη.
Πιστεύει ότι ο σουρεαλισμός είναι καθαρά ψυχικός αυτοματισμός με τον οποίο εκφράζει κάποιος σε κάθε μορφή τέχνης τις πραγματικές διεργασίες της σκέψης.
Η σκέψη μόνη ελεύθερη χωρίς τον έλεγχο της λογικής, της τρέχουσας ηθικής και τρέχουσας αισθητικής.
Η έκφραση μέρος του ασυνείδητου πέρα από τα προφανή.
Πριν ο Μπρετόν γράψει το στιβαρό του μανιφέστο αυτά είχαν πάρει σάρκα και οστά στην ποίηση.
Ο Μπρετόν τον διαγράφει από το υπερρεαλιστικό κίνημα κυρίως λόγω της υποστήριξης του Νταλί προς τον δικτάτορα Φράνκο της Ισπανίας.
Ο Νταλί λέει ότι αυτός ο ίδιος είναι όλος ο υπερρεαλισμός.
Ο Μπρετόν ξεμπερδεύει με τον Νταλί αναγραμματίζοντας το όνομα του "Avida Dollars = φραγκοφονιάς"
Ο Φρόυντ δεν αποδέχεται το κίνημα του σουρεαλισμού και τους θεωρεί το 1938 "αυθεντικούς παράφρονες" πλην όμως εντυπωσιάζεται από τον πίνακα "Η μεταμόρφωση του Νάρκισσου"
To 1926 συναντά στο Παρίσι τον Picasso.
Γύρο στα 1929 γνωρίζει την Ρωσίδα Elena Ivanovna Diakonova ή Γαλάτεια , είναι η γνωστή μούσα του Γκαλά που είναι παρούσα σε πολλά δημοφιλή του έργα.
H Γκαλά ήταν παντρεμένη με τον ποιητή Paul Eluard τον οποίο άφησε γνωρίζοντας τον Σαλβαδόρ για να παντρευτούν το 1934 με πολιτικό γάμο.
Με την κατά 11 χρόνια μεγαλύτερη του Γκαλά είχε μια ασυνήθιστη σχέση.
Ο Λουίς Μπουνιουέλ έλεγε ότι είναι ανέραστος μιας και έχει ένα και μοναδικό έρωτα την Τέχνη.
Στην πρώτη μεγάλη υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική το 1932 οι κριτικές για τα έργα του είναι διθυραμβικές.
Ζωγραφίζει συνεχώς του αρέσει η τρίφυλλη ζωή και φροντίζει με τις εμφανίσεις και τις δηλώσεις του να προκαλεί.
Το 1940 φεύγει για την Αμερική, έζησε 8 χρόνια μακριά από τον πόλεμο της Ευρώπης.
Επέστρεψε στην Ισπανία και ζωγραφίζει μανιωδώς και παράλληλα ασχολείται με την δημιουργία διαφημιστικών, την σκηνογραφία , τη γλυπτική, τη σχεδίαση επίπλων και κοσμημάτων.
Είχε και μια μάλλον αποτυχημένη συνεργασία με την Walt Disney.
Την περίοδο 60-70 εκθέτει σε όλον τον κόσμο και συνεχίζει τις κοσμικές του υπερβολές.
Το 1965 στο Παρίσι γνωρίζει την Amanda Lear.
Στο πρόσωπο της βρήκε τη νέα μούσα του που κατά δήλωση του δεν είχε φύλο.
Μαζί με την Γκαλά έκαναν ένα τρίγωνο που διήρκεσε μια δεκαετία.
Το 1982 πεθαίνει η Γκαλά.
Είναι η ίδια χρονιά που ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος του απονέμει τον τίτλο του μαρκήσιου.
Δεν αντέχει τον χαμό της Γκαλά και αποπειράται να αυτοκτονήσει.
Το 1989 έφυγε από ένα καρδιακό επεισόδιο στην πόλη που γεννήθηκε.
Ψωμί (1926 )
Η εμμονή της μνήμης (1931)
Το όνειρο (1931)
Μουσείο Τέχνης στο Κλίβελαντ του Οχάιο
Γέννηση υγρών επιθυμιών (1931-32)
Κανιβαλισμός (1936)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο
Εφευρέσεις των τεράτων (1937)
Μεταμόρφωση του Νάρκισσου (1937)
Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης Τέιτ στο Λονδίνο
Φιλόσοφος φωτισμένος από το φως του φεγγαριού και τη δύση του ήλιου (1939)
Ο Ηρακλής ανασηκώνει το λεπτό φύλλο της θάλασσας εμποδίζοντας την Αφροδίτη να ξυπνήσει τον Έρωτα (1963)
Ζωγραφίζοντας την Γκαλά (1972-73)
Ο Νταλί ανάμεσα στα πολλά εκρηκτικά που είχε πει , χαρακτηρίζει την τέχνη του σαν "μια χειροποίητη φωτογραφία από έξτρα φίνες, υπερβολικές, υπεραισθητικές εικόνες ενός θεμελιωμένου ανορθόδοξου" ή την χαρακτήριζε σαν "Παρανοϊκό κριτική"
Ο Νταλί γράφει στο ημερολόγιο του το 1953:
Αν αρνείστε να μελετήσετε την ανατομία, την τεχνική του σχεδίου και της προοπτικής, τα μαθηματικά της αισθητικής και την επιστήμη του χρώματος, τότε επιτρέψτε μου να σας βγάλω από την πλάνη σας, δεν είναι σημάδι μεγαλοφυΐας αλλά τεμπελιάς.
Άλογο και καβαλάρης (1935)
Πορτρέτο του Πικάσο - Γνωρίζω και εγώ τον αυτοκράτορα (1970)
Αφιέρωμα στον Ισαάκ Νεύτων
Σιγκαπούρη
Αφιέρωμα στον Ισαάκ Νεύτων, πίσω όψη
Σιγκαπούρη
Αφιέρωμα στον Ισαάκ Νεύτων
Αντίγραφο στην πόλη Φιγκέρες Ισπανία
Ο Περσέας με το κεφάλι της Μέδουσας
Πόλη Μαρμπέγια στη Ισπανία
8 σχόλια:
Φαίνεται πως δεν αρνείσαι να μελετάς, οπότε δεν ανήκεις στους τεμπέληδες... Εύγε! :))
Καταπληκτική ανάρτηση!
Από τους πολύ αγαπημένους μου ζωγράφους.
Δική μου αγάπη "Οι Πειρασμοί του Αγ. Αντωνίου" και του γιου μου "η Μεταμόρφωση του Νάρκισσου".
Βγάζει μια "ψυχεδέλεια" η ζωγραφική του - σε εμένα τουλάχιστον. Σχήματα δυναμικά, χρώματα "μοναχικά", μηνύματα τόσο διαφορετικά στον καθένα.
Καλή εβδομάδα :-)
Υπέροχο αφιέρωμα.Απο τους αγαπημένους μαζί με τον Μπος , αντέγραψα πολλούς πίνακες του στο εργαστήρι μου για πελάτες.Είναι καλλιτέχνης που μπορεί να ζωγραφίσει τα πάντα νομίζω και η όψη που έβλεπε τα πράγματα μου άρεζε παντα μαζί με τη ψυχεδέλεια των έργων του που ανοίγει θαρρείος παράθυρα σε κόσμους διαφορετικούς λες και ανοίγεις παράθυρα σε υπολογιστή.
ZamanFou *
Θενκς για το εύγε.
Για την μελέτη τώρα χέστα και άστα .
Πάσχω απο τεμπελίαση.
Βάσσια *
Με τους ζωγράφους δεν βγάζεις άκρη.
Σημασία έχει να σου κάνει ένα έργο αυτό το μαγευτικό κλικ.
Και έμένα αρέσουν και τα 2 έργα που αναφέρεις.
αχτίδα *
Εσεις οι ζωγράφοι έχεται την τύχη να ταξιδεύεται με ένα πίνακα στην δημιουργία του , για να ταξιδέψουν μετά όσοι τον βλέπουν.
Συμφωνώ απόλυτα ότι μπορούσε να ζωγραφίσει τα πάντα με παραθυράκια που πετάγονται απρόβλεπτα.
με πρόλαβε η Βάσσια, αλλά επαναλαμβάνω.
ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ανάρτηση, ειλικρινά. Μπράβο μπράβο και πάλι μπράβο!
Ο ΝΤΑΛΙ....μοιαζει σαν ΝΑ ΔΙΑΠΡΑΤΕΙ ΤΗΝ.."ΥΒΡΙΝ"
ΟΜΩΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ "ΥΒΡΙΣ"...εμοιαζε στα ματια ΤΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΩΝ -ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ- ΕΠΙΚΡΙΤΩΝ ΤΟΥ....
σημερα ΠΙΑ...ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ:
ΑΠΛΗ ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΤΟΤΕ!!!
σημερα...ΟΛΟΙ ΤΡΕΧΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΑΓΓΙΞΟΥΝ...η ΕΣΤΩ ΝΑ ΤΟΝ ΜΙΜΗΘΟΥΝ!!!!
globalgreek *
Θένκς.
Γιατρέ μου * ευχαριστώ για την επίσκεψη.
Καταπληκτική η ανάρτηση σου για τον Μεγάλο DALI !!! Mπράβο φίλε μου πάντα ωραίες οι επιλόγές σου !!!
Δημοσίευση σχολίου