Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Από την Ωραία Ελένη στον Τρωικό Πόλεμο - From Helen the Fair to the Trojan War



Η Ωραία Ελένη ήταν σύζυγος του βασιλιά της Σπάρτης Μενέλαου.
Ο Μενέλαος ήταν γιος του βασιλιά των Μυκηνών Ατρέα και αδελφός του Αγαμέμνονα.


Ωραία Ελένη
Μουσείο Βικτόρια και Άλμπερτ  στο Λονδίνο


Ωραία Ελένη - Ελένη της Τροίας
Έβελυν ντι Μόργκαν (1898)
Κέντρο Ντι Μόργκαν στο Λονδίνο


Μενέλαος
Τζιάκομο Μπρότζι (πριν 1881)
Μουσεία Βατικανού


Μενέλαος και Ωραία Ελένη
Jan Styka (1901)

Όλα άρχισαν από τους καλεσμένους και ακάλεστους σε έναν γάμο.
Σε μια λαμπρή τελετή στο γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας ήταν καλεσμένοι όλοι οι θεοί  εκτός από την Έριδα.
Η  θεά της διχόνοιας και της ζήλιας θύμωσε και για εκδίκηση πήγε κρυφά το γιορτινό τραπέζι και άφησε ένα χρυσό μήλο που έγραφε "Τη Καλλίστη".
Είναι το γνωστό Μήλο της Έριδας.
Οι θεοί αναρωτήθηκαν  ποια θεά θα έπρεπε να πάρει το όμορφο δώρο.
Η Αφροδίτη δεν το συζητούσε και πίστευε ότι το μήλο είναι δικό της.
Η Ήρα ανένδοτη  πίστευε πως το μήλο άνηκε σε εκείνη.
Η Αθηνά βλέποντας τον διαπληκτισμό ξεκαθάρισε ότι το μήλο είναι δικό της.


Ο γάμος Πηλέα και Θέτιδας
Κορνέλις φαν Χάαρλεμ (1562)
Μουσείο Φράνς Χαλς στο Χάρλεμ Ολλανδία


Ο γάμος Πηλέα και Θέτιδας
Γιοάχιμ Γιούτεβελ (1612)
Μουσείο Τέχνης Κλαρκ στη Μασαχουσέτη των Η.Π.Α.


Η γιορτή των θεών στο γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας
Άμπραχαμ Μπλούμερτ (1638)
Μουσείο Μαουριτσχάους στη Χάγη Ολλανδίας


Η διαφωνία για το χρυσό μήλο στο γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη

Ο Δίας βλέποντας το μπάχαλο γύρο από το γαμήλιο τραπέζι πρότεινε στις τρεις θεές να βρεθεί ένας άλλος που θα αποφάσιζε σε ποια Θεά ανήκει το μήλο.
Ο κριτής έτυχε να είναι ο Πάρις γιος του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου, ένας όμορφος νέος και βασιλόπουλο.
Συμφώνησαν οι τρεις θεές και παρουσιάστηκαν μπροστά του για να διαλέξει την ομορφότερη.
Η Ήρα βέβαια του θύμισε ότι είναι θεά και θα τον έκανε παντοδύναμο βασιλιά της Ασίας.
Η Αθηνά του υποσχέθηκε ότι θα τον έκανε έναν σοφό και σεβαστό άνθρωπο.
Η Αφροδίτη του πρότεινε για σύζυγο την ομορφότερη γυναίκα που υπήρχε σε όλο τον κόσμο, την ωραία Ελένη.
Ο Πάρις έβλεπε ότι και οι τρεις θεές είναι το ίδιο όμορφες, αν και τα τρία δώρα τα ήθελε, μετά από σκέψη  αποφάσισε να δώσει το χρυσό μήλο στην Αφροδίτη.


Η απόφαση του Πάρη
Λεπτομέρεια από Ρωμαϊκή σαρκοφάγο (117-138 μ.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο στη Ρώμη - Παλάτσο Αλτέμπς


Η απόφαση του Πάρη
Μουσείο Τέχνης, Παλάτσο Cini στη Βενετιά


Απόφαση του Πάρη μετά Ραφαήλ 
Χαλκογραφία του Μαρκαντόνιο Ραϊμόντι από ένα σχέδιο του Ραφαήλ (1516)


Η απαγωγή της Ελένης μέσα από τα θαύματα του Αρχαίου Κόσμου
 Μάαρτεν φαν Χέιμσκερκ (1535)
Μουσείο Τέχνης Ουόλτερς στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ


Λεπτομέρεια


Η απόφαση του Πάρη
Ρούμπενς (1597-99)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Η απόφαση του Πάρη
Γιοάχιμ Γιούτεβελ (1605)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βουδαπέστης


Η απόφαση του Πάρη
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Η απόφαση του Πάρη
Γιοάχιμ Γιούτεβελ (1615)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Χέντρικ  ντε Κλερκ (1560-1630)
Ίδρυμα Phoebus


Η απόφαση του Πάρη
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Η απόφαση του Πάρη
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Λεπτομέρεια


Η απόφαση του Πάρη 
Φρανσουά Ξαβιέ Φαμπρ (1808)
Μουσείο Τέχνης Βιρτζίνιας


Η απόφαση του Πάρη 
Εθνικό Μουσείο Βαρσοβίας


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Η κρίση του Πάρη - Λεπτομέρεια 
Vojtech Hynais (1892)
Εθνική Πινακοθήκη Πράγας


Η κρίση του Πάρη - Πάρις, Αφροδίτη, Ήρα και Αθηνά
Landolin Ohmacht (1904-07)
Παλάτι Νίμφενμπουργκ στο Μόναχο


Η απόφαση του Πάρη


Η απόφαση του Πάρη
Μουσείο Γουίλετ - Χολτχάουσεν στο Άμστερνταμ


Η απόφαση του Πάρη
Μουσείο Γουίλετ - Χολτχάουσεν στο Άμστερνταμ


Η Έρις βέβαια σαν θεά της διχόνοιας που ήταν πέτυχε αυτό που ήθελε.
Έτσι οι θνητοί μοιραία ακολουθούν τη Θεϊκή βούληση


Η αρπαγή της Ωραίας Ελένης
Francesco Primaticcio (1530-39)
Μουσείο Bowes στην Αγγλία


Η αρπαγή της Ωραίας Ελένης
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Λεπτομέρεια


Η αρπαγή της Ελένης
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Καν της Γαλλίας


Η αρπαγή της Ελένης
Κήπος στο ανάκτορο Σένμπρουν στη Βιέννη (1773-80)


Η αρπαγή της Ελένης
Κήπος στο ανάκτορο Σένμπρουν στη Βιέννη (1773-80)


Ο Πάρης απαγάγει την Ελένη 
Γκάβιν Χάμιλτον (1784)
Μουσείο Τέχνης Ρώμης

Μετά την αρπαγή της Ελένης, η Ίρις δεν έχασε χρόνο και έτρεξε να ενημερώσει τον Μενέλαο που δεν ήταν στη Σπάρτη κατά την απαγωγή.
Ο Μενέλαος ζήτησε τη βοήθεια των Ελλήνων βασιλέων για να μην μείνουν ατιμώρητοι οι Τρώες. 
Οι Έλληνες ετοίμασαν τα πλοία τους, ένα μεγάλο εκστρατευτικό σώμα με αρχηγό τον βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα.
Συγκεντρώθηκαν τα πλοία των Αχαιών έτοιμα για τον απόπλου αλλά παρέμεναν αγκυροβολημένα μιας και επικρατούσε άπνοια.
Ο μάντης Κάλχας τους είπε ότι για να φυσήξει θα πρέπει να εξευμενίσουν τη Θεά Άρτεμη.
Η Άρτεμις είχε εξοργιστεί με τον Αγαμέμνονα γιατί στο δάσος της Αυλίδας σκότωσε το ιερό ελάφι της.
Ο Κάλχας ήταν σαφής, θα πρέπει ο Αγαμέμνων να θυσιάσει την κόρη του Ιφιγένεια.
Ο Αγαμέμνων διστακτικά οδήγησε την Ιφιγένεια στο βωμό για την ανθρωποθυσία.
Τη στιγμή της θυσίας η Άρτεμις εμφανίστηκε προσφέροντας αντί της Ιφιγένειας ένα ελάφι.


H Άρτεμις σώζει την Ιφιγένεια
Νέα Γλυπτοθήκη του Κάρλσμπεργκ στην Κοπεγχάγη


Λεπτομέρεια


H Άρτεμις σώζει την Ιφιγένεια
Αντίγραφο


Η θυσία της Ιφιγένειας
 Φρανσουά Περιέ (1632-33)
Μουσείο Καλών Τεχνών της Ντιζόν στη Γαλλία


Η θυσία της Ιφιγένειας
Charles de La Fosse (1680)
Παλάτι Βερσαλλιών


Λεπτομέρεια


Η θυσία της Ιφιγένειας
Charles-Andree van Loo (1755)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Η θυσία της Ιφιγένειας
Βίλα Βαλμαράνα στη Βιτσέντζα Ιταλίας


Η θυσία της Ιφιγένειας
Βίλα Βαλμαράνα στη Βιτσέντζα Ιταλίας


Η θυσία της Ιφιγένειας
Ιδιωτική συλλογή

Έτσι φύσηξε ούριος άνεμος και οι Αχαιοί αναχώρησαν.
Φθάνοντας στην Τροία ο Μενέλαος με τον Οδυσσέα πήγαν να λύσουν τη διαφορά ειρηνικά.
 Ζήτησαν να τους επιστραφεί  η Ελένη και ότι άλλο είχε αρπάξει ο Πάρης.
Ο Πάρης Αρνήθηκε.
Ακολούθησε μονομαχία μεταξύ Μενέλαου και Πάρη χωρίς να αποδώσει τίποτα.
 Τραυματίστηκαν και οι δυο ελαφρά.


Μονομαχία Μενέλαου και Πάρη
Παράσταση από Αττικό αγγείο (485-480 π.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Ο Μενέλαος τραυματίζει τον Πάρη
Λεπτομέρεια από ανάγλυφο σε σαρκοφάγο (2ος αιώνας μ.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο Αττάλειας στην Τουρκία

Αχιλλέας

O βασιλιάς των Μυρμιδόνων Αχιλλέας ήταν γιος του Πηλέα και της Νύμφης Θέτιδος.
Οι Μυρμιδόνες κατοικούσαν στην Φθιώτιδα κοντά στα Φάρσαλα.
Ο μάντης Κάλχας είχε προβλέψει ότι οι Έλληνες χωρίς τον Αχιλλέα η Τροία δεν θα κερδιζόταν.
Η Θέτιδα η μητέρα του Αχιλλέα ήξερε ότι αν ο Αχιλλέας πήγαινε στην Τροία δεν θα γυρνούσε.
Για να μην συμμετάσχει στην εκστρατεία τον μεταμφίεσε με γυναικεία ρούχα και ανέθεσε
 στον βασιλιά της Σκύρου Λυκομήδη να τον κρύψει στην αυλή του μαζί με τις κόρες του.
Ο πανούργος Οδυσσέας τον ανακάλυψε και με την βοήθεια του Πάτροκλου και του δασκάλου του Φοίνικα επείσθη και ξεκίνησε για τον πόλεμο.


O Αχιλλέας στη Σκύρο
Εμπρός πλευρά Ρωμαϊκής σαρκοφάγου (200-230 μ.Χ.)
Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο


O Αχιλλέας στην αυλή του Λυκομήδη
Μπροστινή όψη σαρκοφάγου (240 μ.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Ο Οδυσσέας ανακαλύπτει τον Αχιλλέα
Ρούμπενς  (1617-18)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Ο Αχιλλέας εντοπίζεται ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη
Ρούμπενς (1630-35)
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Διαπίστωση ότι ο Αχιλλέας βρίσκεται στην αυλή του βασιλιά Λυκομήδη
Ιδιωτική συλλογή


Ο Αχιλλέας ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Εράσμους Κουελλίνους ΙΙ (1643)
Δημοτικό Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Μπριζ Βελγίου


Ο Αχιλλέας ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Γιαν Μπούκχορστ (1650)
Εθνικό Μουσείο Βαρσοβίας


Ο Αχιλλέας ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Γιαν Μπούκχορστ (1650)
Παλαιά Πινακοθήκη Μονάχου


Ανακάλυψη του Αχιλλέα στη Σκύρο
Μουσείο Καλών Τεχνών Βοστόνης


Ο Αχιλλέας ανάμεσα και οι κόρες του Λυκομήδη
Victor Wolfvoet (1639-52) 
Ιδιωτική συλλογή


Ο Αχιλλέας ανακαλύπτεται ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Gerard de Lairesse (1685)
Μουσείο Μαουριτσχάους στη Χάγη


Ο Αχιλλέας ανακαλύπτεται ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Gerard de Lairesse (1685)
Εθνικό Μουσείο Καλών Τεχνών Σουηδίας στη Στοκχόλμη


Ο Αχιλλέας στη Σκύρο
Philibert Vigier (1695)
Πάρκο Βερσαλλιών στο Παρίσι


Ο Αχιλλέας στη Σκύρο
Philibert Vigier (1695)
Πάρκο Βερσαλλιών στο Παρίσι


Ο Οδυσσέας αναγνωρίζει τον Αχιλλέα ανάμεσα στις κόρες του Λυκομήδη 
Louis Gauffier (1791)
Εθνικό Μουσείο Σουηδίας στη Στοκχόλμη

Ο Αχιλλέας συμμετείχε στην εκστρατεία και έφτασε στην Τροία με πενήντα πλοία
Μετά τις πρώτες νίκες των Ελλήνων, ανάμεσα στα λάφυρα ήταν ήταν και η ιέρεια Βρισηίδα και η αδελφή της Χρυσηίδα. 
Ο Αχιλλέας την ερωτεύτηκε τη Βρισηίδα και ήθελε να την κάνει δικιά του, ο Αγαμέμνονας όμως την κράτησε για παλλακίδα του. 
Αυτό εξόργισε τον Αχιλλέα και αποφάσισε να μην βοηθήσει πλέον τους Έλληνες. 
Η απόφασή του ήταν τραγική για την έκβαση του πολέμου.
 Βλέποντας όμως ότι η τραγωδία πλησιάζει έδωσε την περίτεχνη πανοπλία του που είχε κατασκευάσει ο θεός Ήφαιστος στον αδελφικό και παιδικό του φίλο Πάτροκλο.


Ο Αχιλλέας παραδίδει τη Χρυσηίδα στον Αγαμέμνονα
Τοιχογραφία στην Πομπηία (1ος αιώνας μ.Χ.)


Η οργή του Αχιλλέα
Μουσείο Μπόιμανς Φαν Μπόινιγκεν στο Ρότερνταμ Ολλανδίας


Η Βρισηίδα επιστρέφεται στον Αχιλλέα
Μουσείο του Πράδο στη Μαδρίτη


Η οργή του Αχιλλέα
Charles-Antoine Coypel (1737)
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Ντιζόν της Γαλλίας


Ο Ευρυβάτης και ο Ταλθύβιος παρουσιάζουν την Βρισηίδα στον Αγαμέμνονα - Λεπτομέρεια
Βίλα Βαλμαράνα στη Βιτσέντζα Ιταλίας


Η Θέτις παρηγορεί τον γιο της Αχιλλέα
Μουσείο Τέχνης στην Βιτσέντζα Ιταλίας


Αχιλλέας και Βρισηίδα
Χαρακτικό του Giuseppe Cades (1776)
Μουσείο Φαμπρ στην πόλη Μονπελιέ της Γαλλίας


Η οργή του Αχιλλέα
Michel Martin Drolling (1810)


Η οργή του Αχιλλέα
Francois-Leon Benouville (1847)
Μουσείο Φαμπρ στην πόλη Μονπελιέ της Γαλλίας


Ο Αχιλλέας δένει σε άρμα το σώμα του νεκρού Έκτορα
Αττική Υδρία (510 π.Χ.)
Μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη


Αριστερά κακοποίηση της σορού του Έκτορα, δεξιά ο Πρίαμος παρακαλεί τον Αχιλλέα για το σώμα του Έκτορα
Σαρκοφάγος από Τύρο Λιβάνου (2ος αιώνας μ.Χ.)
Εθνικό Μουσείο Λιβάνου στη Βηρυτό


Αριστερά κακοποίηση της σορού του Έκτορα, δεξιά ο Πρίαμος παρακαλεί τον Αχιλλέα για το σώμα του Έκτορα
Σαρκοφάγος που βρέθηκε στο Λαδοχώρι Θεσπρωτίας (2ος αιώνας μ.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων


Ο Αχιλλέας σκοτώνει τον Έκτορα


Ο θάνατος του Αχιλλέα
Ρούμπενς (1630-35)
Πινακοθήκη Κουρτώ στο Λονδίνο


Ο Πρίαμος παίρνει το σώμα του Έκτορα
Giovanni Battista Langetti (1660-75)
Ιδιωτική συλλογή


Ο θάνατος του Αχιλλέα
Christophe Veyrier (1683)
Μουσείο Βικτορίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο


Ο θάνατος του Αχιλλέα
Christophe Veyrier (1683)
Μουσείο Βικτορίας και Αλβέρτου στο Λονδίνο


Ο Αχιλλέας εκτοξεύει την οργή του για τον Έκτορα
Χαρακτικό του Domenico Cunego μετά  Γκάβιν Χάμιλτον


Ο Αχιλλέας τραυματισμένος
Jean-Baptiste Giraud (1789)
Μουσείο Αιξ-Αν-Προβάνς στη Γαλλία


Ο Αχιλλέας τραυματισμένος
Jean-Baptiste Giraud (1789)
Μουσείο Αιξ-Αν-Προβάνς στη Γαλλία


Ο Αχιλλέας τραυματισμένος
Innocenzo Fraccaroli (1824)
Πινακοθήκη σύγχρονης Τέχνης στο Μιλάνο


O Αχιλλέας χτυπημένος από βέλος
Damia Campeny (1837)
Ακαδημία Καλών Τεχνών Καταλανίας Αγίου Γεωργίου στη Βαρκελώνη


Ο Πρίαμος γονατιστός στα πόδια του Αχιλλέα παρακαλώντας για το σώμα του νεκρού Έκτορα
Joseph Wencker (1876)
Εθνική Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι


Αχιλλέας και Πρίαμος
Ζιλ Μπαστιέν Λεπάζ (1876)


Λεπτομέρεια


Ο Αχιλλέας σέρνει το σώμα του Έκτορα μπροστά στην πύλη της Τροίας
Franz Matsch (1892)
Τοιχογραφία στην κύρια αίθουσα Αχίλλειου στην Κέρκυρα


Ο θάνατος του Αχιλλέα
Αχίλλειο στην Κέρκυρα

Πάτροκλος

Ο Πάτροκλος ήταν ξάδελφος του Αχιλλέα.
Όταν ήταν μικρό παιδί ο Πάτροκλος και ζούσε στη Λοκρίδα στο παιχνίδι σκότωσε ένα αρχοντόπουλο.
Αν και παιδί επιβαλλόταν να φύγει από τον τόπο του λόγο του νεκρού εξ αιτίας του.
Ο πατέρας του τον πήγε να μεγαλώσει στην οικογένεια του Πηλέα.
Ο Πηλέας τον ανέθρεψε μαζί με το γιο του Αχιλλέα σαν να ήταν δικό του παιδί.
Έτσι Αχιλλέας και Πάτροκλος γίνανε αδερφικοί φίλοι.
Στον Τρωικό πόλεμο όταν ο Αχιλλέας οργισμένος με τον Αγαμέμνονα ήταν σε απραξία, οι Τρώες άρχισαν να υπερτερούν.
Ο Πάτροκλος ζήτησε και πήρε την πανοπλία του Αχιλλέα, ρίχτηκε στη μάχη επικεφαλής των Μυρμιδόνων.
Αναχαίτισε με γενναιότητα τους Τρώες αλλά αργότερα σκοτώθηκε από τον Έκτορα ο οποίος και του πήρε την πανοπλία.
Απαρηγόρητος ο Αχιλλέας για τον χαμό του αδελφικού του φίλου ορκίστηκε εκδίκηση.


Ο Αχιλλέας περιθάλπει τον τραυματισμένο Πάτροκλο
Παράσταση από κύλικα (500 π.Χ.)
Παλαιό Μουσείο Βερολίνου


Ο Μενέλαος κρατώντας το σώμα του Πάτροκλου
Ρωμαϊκό μαρμάρινο αντίγραφο Ελληνικού πρωτοτύπου (240-230 π.Χ.)
Λότζια ντέι Λάντσι στη Φλωρεντία


Λεπτομέρεια


Ο Αχιλλέας θρηνεί το θάνατο του Πάτροκλου
Γκάβιν Χάμιλτον (1760-63)


Ο Αχιλλέας με τον νεκρό Έκτορα στα πόδια του Πάτροκλου
Joseph Barthelemy Lebouteux (1769)
Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι


Η Θέτις φέρνει την πανοπλία στον Αχιλλέα
Μπέντζαμιν Γουέστ (1806)
Μουσείο στο Κονέκτικατ στη Νέα Βρετανία των Η.Π.Α.


Ο Αχιλλέας εναποθέτει το σώμα του Έκτορα στα πόδια του Πάτροκλου
Joseph Benoit Suvee (1743-1807)


Πάτροκλος
Μουσείο Καλών Τεχνών Thomas Henry, Σερμπούρ Γαλλίας

Αμαζόνες

Μετά τον θάνατο του Έκτορα έφθασαν στην Τροία οι Αμαζόνες για να πολεμήσουν στο πλευρό των Τρώων.
Με αρχηγό τους την Πενθεσίλεια οι Αμαζόνες έφτασαν  από τα βόρια παράλια της Μαύρης Θάλασσας.
Πολέμησαν με μεγάλη γενναιότητα φέρνοντας σε δύσκολη θέση τους Έλληνες.
Στη μάχη ο Αχιλλέας τραυμάτισε θανάσιμα την Πενθεσίλεια και εντυπωσιασμένος από την γενναιότητά της, έβγαλε την περικεφαλαία για να δει το πρόσωπό της.
Βλέποντας ο Αχιλλέας την ομορφιά της, την ερωτεύτηκε αστραπιαία. 
Σήκωσε το νεκρό της σώμα και μαζί με τις άλλα σώματα νεκρών Αμαζόνων με τον οπλισμό τους τα παρέδωσαν στους Τρώες.
Οι Τρώες αφού τα έκαψαν έθαψαν τις στάχτες με όλες τις τιμές.


Ο Αχιλλέας σκοτώνει την Πενθεσίλεια
Αμφορέας (540-525 π.Χ.)
Βρετανικό Μουσείο


Αχιλλέας και Πενθεσίλεια
Υδρία (500 π.Χ.)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Ο Αχιλλέας σκοτώνει την Πενθεσίλεια 
Αττική κύλικα οπό την πόλη Vulci Ιταλίας (465 π.Χ.)
Μουσείο στο Μόναχο


Πληγωμένη Αμαζόνα
Ρωμαϊκό αντίγραφο Ελληνικού πρωτοτύπου του Φειδία (440-430 π.Χ.)
Μουσεία Καπιτωλίου στη Ρώμη


Αμαζονομαχία
Μαρμάρινο ανάγλυφο από ζωφόρο Μαυσωλείου στην Αλικαρνασσό (5ος-4ος αιώνας π.Χ.)
Βρετανικό Μουσείο


Λεπτομέρεια


Τραυματισμένη Αμαζόνα
Ρωμαϊκό Μαρμάρινο γλυπτό (150 μ.Χ.)
Γλυπτοθήκη Κάρλσμπεργκ στην Κοπεγχάγη


Αμαζονομαχία
Σαρκοφάγος που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1836 (180 μ.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Λεπτομέρεια


Ο θάνατος της Πενθεσίλειας - Ο Αχιλλέας ερωτεύεται την Πενθεσίλεια
Πλαϊνή όψη σαρκοφάγου που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1836 (180 μ.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Τραυματισμένη Αμαζόνα
Ρωμαϊκό μαρμάρινο γλυπτό (1ος-2ος αιώνας μ.Χ)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Γονατισμένη Αμαζόνα
Μαρμάρινο γλυπτό (μέσα 200 αιώνα μ.Χ.)
Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου


 Μάχη μεταξύ Αμαζόνων και Ελλήνων
Μπροστινή όψη σαρκοφάγου (3ος αιώνας μ.Χ.)
Μουσεία Βατικανού


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο. Πόλεμος μεταξύ Αμαζόνων και Ελλήνων. O Αχιλλέας και ο θάνατος της Πενθεσίλεια
Σαρκοφάγος (3ος αιώνας μ.Χ.)
Μουσεία Βατικανού


Ο θάνατος της Πενθεσίλειας 
Γερμανική Σχολή (τέλος 17ου αιώνα)
Ιδιωτική συλλογή


Πενθεσίλεια
Gabriel-Vital Dubray (1862)
Αυλή στο Παλάτι του Λούβρου


Τραυματισμένη Αμαζόνα
Φραντς φον Στουκ (1903)
Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστήμιου Χάρβαρντ στο Κέιμπριτζ  Μασαχουσέτης 


Πενθεσίλεια η βασίλισσα των Αμαζόνων, λεπτομέρεια
Μετά Marcel Andre Bouraine (1925)


Πενθεσίλεια η βασίλισσα των Αμαζόνων
Μετά Marcel Andre Bouraine (1920ς)


Λεπτομέρεια
Πενθεσίλεια η βασίλισσα των Αμαζόνων
Μετά Marcel Andre Bouraine (~1925)


Η μάχη της Πενθεσίλειας
Raoul Ubac (1937)
Μουσείο Τέχνης στο Κλίβελαντ


Η μάχη της Πενθεσίλειας II
Raoul Ubac (1937)


Λεπτομέρεια από Πενθεσίλεια
Paul Wunderlich(1976)
Χρωματιστή λιθογραφία

Πολυξένη

Η Πολυξένη ήταν βασιλοπούλα και η μικρότερη κόρη του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου και της Εκάβης.
Μια εκδοχή του μύθου θέλει ότι η Πολυξένη συνόδευε τον Πρίαμο όταν πήγε να ικετεύσει τον Αχιλλέα για να πάρει το σώμα του νεκρού Έκτορα και να το θάψει με τις τιμές που αρμόζουν σε ένα βασιλόπουλο.
 Ο Αχιλλέας θαυμάζοντας την ομορφιά της την ερωτεύτηκε και ζήτησε να γίνει γυναίκα του.
Έχοντάς της εμπιστοσύνη, ο Αχιλλέας της εμπιστεύτηκε και το μεγάλο του μυστικό δηλαδή το μόνο τρωτό σημείο του σώματός του. 
Μια εκδοχή θέλει αυτή να μίλησε στον αδελφό της Πάρη για το πως θα σκότωνε τον Αχιλλέα για να εκδικηθεί τον θάνατο του αδελφού της Έκτορα.
Συμφωνήσαν να γίνει μυστικά ο γάμος στο ναό του Απόλλωνα μα όταν μπήκαν στο ναό ο Πάρις σκότωσε τον Αχιλλέα και η Πολυξένη αυτοκτόνησε στον τάφο του.
Μια άλλη εκδοχή λέει ότι μετά το τέλος του πολέμου και καθώς μοιράζονταν τα λάφυρα του πολέμου, ανάμεσα σε αυτά ήταν και οι κόρες και νύφες της βασιλικής οικογένειας.
Ο Αγαμέμνων πήρε την Κασσάνδρα, ο Νεοπτόλεμος την Ανδρομάχη και εκεί στη μοιρασιά εμφανίστηκε το φάντασμα του Αχιλλέα και ζήτησε να θυσιαστεί η Πολυξένη πάνω στον τάφο του αλλιώς δεν θα άφηνε να φύγουν τα πλοία με ούριο άνεμο για την επιστροφή.
 Την θυσία ανέλαβε ο γιος του Αχιλλέα Νεοπτόλεμος με την βοήθεια μερικών νέων Αχαιών.
Όταν πλησίασαν να την πιάσουν για τη θυσία, η Πολυξένη παρακάλεσε να μην την ακουμπήσει ανθρώπινο χέρι και υπερήφανη εκούσια έσπευσε να προσφερθεί για τη σφαγή.
Ακόμα φρόντισε το άψυχο σώμα της να πέσει με ευπρέπεια χωρίς να επιτρέψει να δουν τα ανδρικά μάτια ότι δεν έπρεπε.
Η στάση της μπροστά στο θάνατο συγκίνησε τους Αχαιούς.
 Υπάρχουν και άλλες εκδοχές


Η θυσία της Πολυξένης
Σαρλ Λε Μπρεν (1647)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Η Πολυξένη μπροστά στον τάφο του Αχιλλέα
Τζανμπατίστα Πιττόνι (1730ς)
Μουσείο Λούβρου


Η θυσία της Πολυξένης
Τζανμπατίστα Πιττόνι (1733-34)
Μουσείο Πολ Γκετί στο Λος Άντζελες


Η θυσία της Πολυξένης
Τζανμπατίστα Πιττόνι (1737)
Βαυαρική Κρατική Συλλογή στο Μόναχο


Ο βιασμός της Πολυξένης
Γλυπτό του Pio Fedi (1855-56)
Λότζια ντέι Λάντσι στη Φλωρεντία


Ο βιασμός της Πολυξένης
Γλυπτό του Pio Fedi (1855-56)
Λότζια ντέι Λάντσι στη Φλωρεντία


Λεπτομέρεια 
 Η Εκάβη με το αριστερό χέρι ικετεύει τον Αχιλλέα και με το δεξί προσπαθεί να σώσει την Πολυξένη


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια -  Η Εκάβη ικετεύει


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Λεπτομέρεια


Εκάβη και Πολυξένη
Μερι-Τζόζεφ Μπλοντέλ (1814)
Μουσείο Τέχνης στο Λος Άντζελες LACMA


Πολυξένη
William Wetmore Story (1873)
Μουσείο Μπρούκλιν στη Νέα Υόρκη

 Θεά Αθηνά

Η Θεά Αθηνά ήταν πανταχού παρούσα ως Πρόμαχος στο πλευρό των Ελλήνων.
Ενθάρρυνε, συμβούλευε και προστάτευε τους Έλληνες


Η θεά Αθηνά, ο Αχιλλέας με την Πενθεσίλεια στα πόδια του τραυματισμένη, η Αφροδίτη και δίπλα της ο Έρωτας σε πεδίο μάχης στην Τροία
Ζωγραφική σε Ελληνικό αγγείο (2ος-1ος αιώνας π.Χ.)


Ο Αγαμέμνων διεκδικεί την αιχμάλωτη Βρισηίδα, ο Αχιλλέας εξοργισμένος τραβάει το σπαθί του για να τον σκοτώσει.
Η Θεά παρούσα αρπάζει τον Αχιλλέα από τα μαλλιά αποτρέποντας το φονικό.
Βίλα Βαλμαράνα στη Βισένζα Ιταλίας


Λεπτομέρεια από 
Η αγγελιοφόρος του Δία Ίρις προειδοποιεί την Αθηνά και την Ήρα να μην βοηθήσουν τους Έλληνες στον πόλεμο με τους Τρώες
Jacques Reattu (1760-1833)
Ινστιτούτο Τεχνών Μινεάπολης


Η Αθηνά ενθαρρύνει τον Διομήδη
Albert Wolff (1853)
Γέφυρα Schlossbrucke στο Βερολίνο

Θεά Αφροδίτη

Στο Τρωικό πόλεμο η Θεά Αφροδίτη πήρε ενεργό μέρος υπέρ των Τρώων μιας και ο Πάρις ήταν προστατευόμενός της αλλά και γιατί ο γιος της Αινείας ήταν επικεφαλής των Δαρδάνων συμμάχων των Τρώων.
Με την βοήθεια της Θεάς ο Αινείας ήταν ηρωική μορφή του πολέμου μετά τον Έκτορα.


Αφροδίτη, Ωραία Ελένη και Μενέλαος
Ελληνικός κρατήρας (450-440 π.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Η Αφροδίτη παρουσιάζει την Ελένη στον Πάρη
Γκάβιν Χάμιλτον (1782-84)
Μουσείο Τέχνης Ρώμης


Ο Αινείας φεύγει από τη φλεγόμενη Τροία
Φεντερίκο Μπαρότσι (1598)
Πινακοθήκη Μποργκέζε στη Ρώμη


Η Αφροδίτη παρουσιάζει τα όπλα στον Αινεία
Μουσείο Καλών Τεχνών στην πόλη Ρουέν της Γαλλίας


Ο Ήφαιστος παρουσιάζει στην Αφροδίτη τα όπλα για το γιο της Αινεία
Μουσείο Λούβρου


Η Αφροδίτη τραυματισμένη από τον Διομήδη σώζεται από την Ίρις
Ζοζέφ Μαρί Βιαν (1775)
Μουσείο Τέχνης στην πόλη Κολόμπους στο Οχάιο

Δούρειος Ίππος

Δέκα χρόνια μάταια οι Έλληνες προσπαθούσαν να καταλάβουν την Τροία.
Μετά τον θάνατο του Αχιλλέα η Θεά Αθηνά έδωσε τη λύση για τους Έλληνες.
Καθοδήγησε τον Επειό από την Φωκίδα να κατασκευάσει ένα τεράστιο άλογο κούφιο που μέσα.
Μια επιγραφή στον Δούρειο Ίππο έγραφε "Έλληνες Αθηνά χαριστήριον"
Μέσα κρύφτηκαν ο Οδυσσέας, ο Διομήδης, ο Αγαμέμνων, ο γιος του Αχιλλέα Νεοπτόλεμος, ο Μενέλαος, ο Φιλικτήτης και άλλοι.
Όλοι δε οι Έλληνες αφού έβαλαν φωτιά στο στρατόπεδό τους, ανέβηκαν στα πλοία και αναχώρησαν για την Τένεδο όπου και κρύφτηκαν.
Οι Τρώες νομίζοντας ότι οι Έλληνες νικήθηκαν, δέχτηκαν να βάλουν το δώρο εντός των τειχών.
Την νύχτα όταν φάνηκε η σελήνη οι Έλληνες βγήκαν από το άλογο και άνοιξαν τις πύλες για να μπουν και οι κρυμμένοι Έλληνες.
Η νίκη ήταν ολοκληρωτική.
Ο Μενέλαος έτρεξε και άρπαξε την Ωραία Ελένη οδηγώντας την στα πλοία.


Άλωση της Τροίας
Ταφικός πίθος (670 π.Χ)
Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου


Λεπτομέρεια - Δούρειος Ίππος

Η κατασκευή του Δούρειου Ίππου
Τζιοβάνι Ντομένικο Τιέπολο (1760)
Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο


Δούρειος Ίππος από την Ταινία "Τροία"


Δούρειος Ίππος από την Ταινία "Τροία" στο Τσανάκκαλε της Τουρκίας


Δούρειος Ίππος
Εκδήλοση Burning Man (2011)
Πόλη Μπλακ Ροκ στη Νεβάδα


Δούρειος Ίππος
Πράγα


Σύνθεση του Gideon Amichay από μέρη συσκευών που έχουν καταστραφεί από κακόβουλο λογισμικό
Πανεπιστημιούπολη Τελ Αβίβ στο Ισραήλ

Λαοκόων

Ο Τρώας ιερέας Λαοκόων παρακαλούσε τους Τρώες να μην δεχθούν το Δούρειο Ίππο.
Εξ ου και το γνωστό "Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας".
Βλέποντας η Αθηνά ή ο Ποσειδώνας ότι υπάρχει πιθανότητα ο Λαοκόων να πείσει τους Τρώες, έστειλε δυο θαλάσσια φίδια και τον έπνιξαν μαζί με τους δυο γιους του.
Ο μύθος έχει και άλλες εκδοχές.

Ο Λαοκόων και οι γιοι του
Αντίγραφο από Ελληνιστικό πρωτότυπο (τέλος ή αρχές το 100π.Χ.)
Μουσεία Βατικανού


Ο Λαοκόων και οι γιοι του
Αντίγραφο από Ελληνιστικό πρωτότυπο (τέλος ή αρχές το 100π.Χ.)
Μουσεία Βατικανού

Το πρωτότυπο σμιλεύτηκε από τους Ρόδιους γλύπτες, Αγήσανδρο, Αθηνόδωρο και Πολύδωρο.
Το 1506 μ.Χ. ένας αγρότης στη Ρώμη βρήκε στον αμπελώνα του το άγαλμα.
Όταν το είδε ο Πάπας Ιούλιος Β΄ το αγόρασε και το τοποθέτησε στον Κήπο του Βατικανού.
Από το άγαλμα έλειπε το δεξί χέρι του Λαοκόοντα.
Θέλοντας ο Πάπας να αποκαταστήσει το χαμένο χέρι συμβουλεύτηκε τους καλλιτέχνες της εποχής.
Ο Μιχαήλ Άγγελος πίστευε ότι το χέρι λύγιζε προς τα πίσω.
Άλλοι και ο Ραφαήλ πίστευαν ότι το χέρι εκτείνεται προς τα έξω.
Επικράτησε η άποψη του Ραφαήλ και το άγαλμα για 400 χρόνια ήταν με λάθος χέρι.
Το 1906 ένας αρχαιολόγος ανακάλυψε το πραγματικό χέρι που δικαίωνε την υπόθεση του Μιχαήλ Άγγελου.
Πλήθος αντιγράφων του συμπλέγματος κοσμούν μουσεία, συλλογές και χώρους και με λάθος χέρι που δεν επηρεάζει την αξία του έργου.


Ο Λαοκόων και οι γιοι του με λάθος χέρι


Ο Λαοκόων και οι γιοι του
Αρχαιολογικό Μουσείο Οδησσού στην Ουκρανία


Λαοκόων 
Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης Ουάσιγκτον 


Ο Λαοκόων και τα παιδιά του
Pieter Claesz Soutman (1640)
Μουσείο Καλών Τεχνών στο Μπορντό Γαλλίας


Λαοκόων 
Μουσείο - Παλάτσο Μπρέρα στο Μιλάνο


Λαοκόων 
Ρομποτική γλυπτική του Davide Quayola (2016)
Κάναρι Γουάρφ στο Λονδίνο

Κασσάνδρα 

Η Κασσάνδρα ήταν κόρη του βασιλιά της Τροίας Πρίαμου και της Εκάβης.
Ο Απόλλων αν και ήταν ένας θεός με απαράμιλλη ομορφιά, με τα ερωτικά του δεν τα πήγαινε και τόσο καλά.
Γοητευμένος από την Κασσάνδρα την πολιορκούσε αλλά αυτή δεν ανταποκρινόταν.
Για να την πείσει της υποσχέθηκε ότι θα της χάριζε τη μαντική ικανότητα.
Δέχθηκε η Κασσάνδρα και μετά την πρώτη συνεύρεση η Κασσάνδρα  απογοητεύτηκε και τον έδιωξε κακήν κακώς.
Ο Θεός τήρησε την υπόσχεση του της έδωσε την μαντική ικανότητα αλλά εκνευρισμένος από την απόρριψη, της έδωσε μαζί και την κατάρα ώστε να μην πιστεύει κανένας τα λόγια της.
 Η Κασσάνδρα επακριβώς πρόβλεπε τα πάντα.
Έλεγε ότι η απαγωγή της Ελένης από τον Πάρη θα φέρει την καταστροφή της πόλης.
Φώναζε ότι ο Δούρειος Ίππος είναι γεμάτος με οπλισμένους εχθρούς της Τροίας.
Το ότι ο πατέρας της θα επέστρεφε από τον Αχιλλέας με το πτώμα του αδελφού της Έκτορα.
Το δράμα της ήταν ότι κανένας δεν την πίστευε.
Μετά την κατάληψη της Τροίας από τους Έλληνες κατέφυγε στο ναό της Αθηνάς ικετεύοντας έλεος.
Μετά την κακοποίηση της από τον Αίαντα σαν μέλος της βασιλικής οικογένειας, στην μοιρασιά κατέληξε λάφυρο του Αγαμέμνονα.
Ακολούθησε την τύχη του Αγαμέμνονα μιας και επιστρέφοντας στις Μυκήνες δολοφονήθηκε από την Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο.


Η Κασσάνδρα ζητά την προστασία της Αθηνάς για να μετριάσει την κατάρα του Απόλλωνα
Αϊμέ Μιλέ (1877)
Κήποι Τουιλερί στο Παρίσι


Η Κασσάνδρα ζητά την προστασία της Αθηνάς για να μετριάσει την κατάρα του Απόλλωνα
Αϊμέ Μιλέ (1877)
Κήποι Τουιλερί στο Παρίσι


Κασσάνδρα
Γλυπτό της Claudia Cohen
Καλιφόρνια


Κασσάνδρα
Peter Mandl (1996)
Χόλβικεν Σουηδίας


Κασσάνδρα
Alicia N. Ponzio


***


Η απόφαση του Πάρη μετά Ρεναυάρ 
Γύψινο ανάγλυφο από τον Guino Richard (1914)
Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι


Η θυσία της Ιφιγένειας 
Jacques Ignatius de Roore (1720-25)
Μουσείο Λούβρου


Μονομαχία Μενέλαου και Πάρη
 Αττικό αγγείο (485-480 π.Χ.)
Μουσείο Λούβρου


Ο Αχιλλέας τραυματισμένος
Innocenzo Fraccaroli (1824)
Πινακοθήκη σύγχρονης Τέχνης στο Μιλάνο


Ο Αχιλλέας τραυματισμένος στη φτέρνα από βέλος του Πάρη 
Ζαν-Μπατίστ Καρπώ (1850)
Μουσείο Καλών Τεχνών Βαλενσιέν στη Γαλλία


Ο Αχιλλέας θρηνεί τον θάνατο του Πάτροκλου
Nikolai Ge (1855)
Εθνικό Μουσείο Λευκορωσίας στο Μινσκ


Αχιλλέας και Πενθεσίλεια
Υδρία (500 π.Χ.)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Ο Αχιλλέας και η νεκρή Πενθεσίλεια
Ρωμαϊκό ελεφαντόδοντο (2ος-3ος μ.Χ.)
Μουσείο Τέχνης Nelson-Atkins στο Κάνσας Σίτι του Μιζούρι


Αλληγορία για Αχιλλέα και Πενθεσίλεια
Rinaldo Rinaldi (1793-1873)


Πενθεσίλεια η βασίλισσα των Αμαζόνων
Μετά Marcel Andre Bouraine (1925)


Η θυσία της Πολυξένης
Giovanni Francesco Romanelli (1610-1662)
Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη


Η θυσία της Πολυξένης στον τάφο του Αχιλλέα
Τζανμπατίστα Πιττόνι (1735)
Μουσείο Τέχνης Ουόλτερς στη Βαλτιμόρη του Μέριλαντ των Η.Π.Α.


Λαοκόων 
Ρομποτική γλυπτική του Davide Quayola (2016)
Κάναρι Γουάρφ στο Λονδίνο

Δεν υπάρχουν σχόλια:



Αναγνώστες